صدای مادر، مغز کودک را در دوران جنینی شکل می دهد!!

محققان ایتالیایی به یافته های جدیدی در مورد درک مهارت شنیداری و گفتاری نوزادان دست پیدا کردند.

صدای مادر جنین انسان

براساس گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ مهارت های شنیداری و گفتاری ما به دوران جنینی مربوط می شود. یادیگری زبان ما از زمانی که در رحم مادر سپری می کنیم آغاز می شود.

یک تیمی از محققان دانشگاه پادوآ ایتالیا تغییرات خاصی را در الگوهای مغزی نوزادان کشف کردند که می تواند در تکلم آنها تاثیر زیادی داشته باشد. نتایج آزمایش ها نشان داد که مغز آنها قبل از تولد با زبان مادر و ریتم های اولیه گفتار هماهنگی دارد. تیم مطالعاتی در نتایج ارزیابی خود نوشت:"نتایج این تحقیق ثابت می کند که قدرت گفتاری

محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: « مطالعه ای که در مورد تأثیر تجربه های دوران بارداری بر رشد مغز نوزاد انجام شده است، نتایج قانع کننده ای ارائه می دهد که نشان می دهد این تجربه ها می توانند بر سازماندهی عملکردی مغز نوزاد تأثیر بگذارند.»

تیم در این مطالعه از 33 نوزاد یک تا پنج روزه با مادران فرانسوی زبان استفاده کرد. در این مرحله، آنها برای این نوزادان یک داستان صوتی را به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و اسپانیایی پخش کردند. محققان در مطالعه خود از کلاهک های مجهز به الکترود برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی مغز نوزادان استفاده کردند. آنها دریافتند که در زمان پخش صدای فرانسوی، نوزادانی که در رحم صدای مادر خود را می شنوند، دارای همبستگی های زمانی طولانی تری در امواج مغزی خود بودند.

همبستگی های زمانی طولانی، امواج مغزی هستند که نشان دهنده ارتباط بین فعالیت در نقاط مختلف مغز هستند. این امواج با نحوه درک و پردازش گفتار ما ارتباط دارند نتایج نشان می دهد که صدای مادر می تواند به شکل گیری مسیرهای عصبی در مغز نوزاد کمک کند که برای پردازش زبان ضروری هستند. این یافته ها این نشان می‌دهد که بلافاصله پس از تولد، ما می‌توانیم زبانی را که در رحم می‌شنویم، تشخیص داده و جذب کنیم . به نظر می رسد حتی زمانی که فقط چند روزه هستیم، آماده ایم نحوه صحبت کردن را یاد بگیریم.(صداهای خارجی معمولا از ماه هفتم بارداری شنیده می‌شوند).

تیم مطالعاتی معتقد است: « مغز نوزاد برای پردازش زبان به طور خاص طراحی شده است. این طراحی به نوزادان کمک می کند تا زبان را به سرعت و به راحتی یاد بگیرند. تحقیقات قبلی نشان داد که ما به احتمال زیاد در دوران بارداری صداها را می شنویم. به عنوان مثال: روشی را که نوزادان به صدای مادرشان ترجیح می‌دهند، در نظر بگیرید.»

البته، نوزادان قادر به یادگیری زبانی به غیر از زبان مادری نیستند. البته این به معنای وابستگی ما به زبان مادری نیست. اما شواهد این مطالعه به ما می گوید که مراحل یادگیری از زمان قبل تولد شروع می شود. محققان در فاز بعدی مطالعه قصد دارند نحوه تأثیر انواع دیگر صداها را بر مغز نوزادان بررسی کنند. در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ما می‌توانیم موسیقی‌هایی را که قبلاً در رحم مادر شنیده‌ایم تشخیص دهیم.

تیم تحقیقاتی معتقد است که مطالعات تصویربرداری عصبی می تواند به آنها کمک کند تا درک بهتری از اینکه چگونه نوزادان زبان را یاد می گیرند، به دست آورند. تصویربرداری عصبی یکی از تکنیک های تصویربرداری از فعالیت های مغزی است. این تکنیک ها به محققان امکان می دهد تا ببینند که چگونه مغز در پاسخ به محرک ها فعال می شود. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Science Advances منتشر شد.


چاپ