خواب شبانه خوبی ندارید؟ تکنیک 20 دقیقه ای معجزه می کند

خواب شبانه خوبی ندارید؟ تکنیک 20 دقیقه ای معجزه می کند

آخرین بروز رسانی: 7 اسفند 1402توسط برچسب‌ها: , ,

اگر روز بعدی که از خواب شبانه بیدار می شوید زیاد چرت می زنید، یا انجام یک تمرین ورزشی کوتاه می توانید دوباره سرحال شوید.

براساس گزارش های فن تک؛ تحقیقات جدید نشان می دهد که می توان عدم تمرکز ناشی از خواب شبانه بد را کنترل کرد. این مطالعه که توسط محققان دانشگاه پورتسموث در بریتانیا انجام شد بینش جدیدی از اینکه چگونه ورزش می تواند برای بدن ما مفید باشد، نشان می دهد. تیم مطالعاتی برای انجام آزمایش های بالینی از 12 داوطلب بالغ استفاده کردند. تیم تحقیقاتی دو آزمایش روی این افراد انجام داد.

آنها در آزمایش اول عملکرد شناختی افراد را پس از سه شب محرومیت از خواب یا (PSD) مورد بررسی قرار دادند. آزمایش دوم هم بعد از یک شب محرومیت از خواب یا (TSD) انجام شد. محققان سپس نتایج این آزمایش ها را با میزان خواب شبانه معمولی مقایسه کردند. نتایج ارزیابی ها برای اعضای تیم شگفت انگیز بود. مهم ترین مطلبی که آنها توانستند بفهمند این بود که 20 دقیقه تمرین با دوچرخه های ورزشی می تواند عملکرد مغز را در حالت های PSD ، TSD و هیپوکس(کمبود اکسیژن در بدن) تا حد زیادی بهبود ببخشد. نتایج این مطالعه می تواند برای گروه های مختلف از مردم گرفته مانند والدین جدید تا کوهنوردان مفید باشد.

جو کاستلو فیزیولوژیست ورزشی از دانشگاه پورتسموث در مورد نتایج این مطالعه می گوید: «تحقیقات قبلی نشان می دهد که ورزش عملکرد شناختی ما را بهبود می بخشد یا حفظ می کند، حتی زمانی که سطح اکسیژن کاهش می یابد. اما این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد ورزش عملکرد شناختی را پس از محرومیت کامل یا نسبی از خواب و هنگامی که با هیپوکسی ترکیب می شود، بهبود می بخشد. ارتباط بین ورزش و تقویت مغز از نظر علمی ثابت شده است اما، این مطالعه شواهد بیشتری را در اختیار محققان قرار می دهد.»

کاستلو در ادامه توضیح داد:” یکی از دلایلی که تصور می‌شود ورزش و قدرت مغز با هم مرتبط هستند این است که ورزش به مغز اکسیژن بیشتری می‌دهد. با این حال، مطالعات اخیر نشان داد که حتی در محیط‌های کم اکسیژن نیز پیشرفت‌های شناختی وجود دارد. ورزش و خواب هر دو برای سلامت مغز مهم هستند. ورزش ممکن است به مغز اکسیژن بیشتری برساند، اما عوامل دیگری مانند هورمون‌ها و برانگیختگی نیز می‌توانند در رابطه بین ورزش و عملکرد شناختی نقش داشته باشند. برای بررسی دقیق تر باید مطالعات بیشتری انجام شود اما، در حال حاضر به لطف این مطالعه ما اطلاعات مفیدی در مورد خواب، ورزش و توانایی تفکر بدست آوردیم زیرا، در تمامی این مراحل عوامل استرس زا به صورت همزمان آزمایش شده اند.

توماس ویلیامز فیزیولوژیست از دانشگاه پورتسموث می گوید: «کم خوابی اغلب در زمان هایی رخ می دهد که ما تحت استرس شدید قرار می گیریم. به عنوان مثال: کوهنوردانی که به کوه سفر می کنند نیز به احتمال زیاد با تغییرات الگوی خواب مواجه می شوند. تحقیقات نشان می دهد که حدود 43 درصد از ما شب ها 7 تا 9 ساعت نمی خوابیم. این کم خوابی ما را در خطر انواع بیماری های جسمی و روحی از افسردگی گرفته تا بیماری های قلبی-عروقی قرار می دهد. نکته دلگرم کننده ای اینجاست که ما می توانیم با تنظیم دوباره بدن اثرات منفی کمبود خواب را کاهش دهیم. اما در هر صورت توصیه می کنیم به جای تلاش برای جبران کمبود خواب، شب ها به میزان کافی بخوابید.»
نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Physiology & Behavior منتشر شد. کاستلو در صحبت های پایانی خود اضافه کرد: «این یافته ها تا حد زیادی به اطلاعات ما در مورد رابطه بین ورزش و عوامل استرس زا اضافه می کند و به ما نشان داد که ورزش می تواند برای بدن و مغز مانند یک دارو عمل کند.»

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

دوازده − ده =