مدیرعامل شارپ بعد از 2 سال شکست، استعفا داد!!

مدیرعامل شارپ بعد از 2 سال شکست، استعفا داد!!

آخرین بروز رسانی: 11 تیر 1403توسط برچسب‌ها: ,

رابرت وو مدیرعامل شرکت شارپ با استعفای خود به دو سال عملکرد ناموفق پایان داد.

رابرت وو پس از دو سال که در این مدت با مشکلات و تنش‌های آشکاری با شرکت تایوانی فاکس‌کان مواجه بود، از سمت ریاست و مدیرعاملی شرکت شارپ کنار رفت. در همان روز و بلافاصله پس از جلسه سالانه سهامداران شرکت، ماساهیرو اوکیتسو که معاون اجرایی بود، به عنوان جانشین او منصوب شد. شارپ در طول دو سال مدیریت رابرت وو، زیان‌های سنگینی را تجربه کرد. در ماه مه، این شرکت تصمیم گرفت بخش تولید نمایشگرهای کریستال مایع (LCD) که با مشکل مواجه بود را تعطیل کند. در جلسه سهامداران، سرمایه‌گذاران با نظرات تند و تحقیرآمیز از تیم مدیریت ارشد به رهبری وو انتقاد کردند. یکی از سهامداران گفت: «شما برای مدیریت چنین شرکتی فاقد صلاحیت هستید. آیا ناتوانی در تصمیم‌گیری برای کاهش فعالیت‌های بخش LCD به دلیل چسبیدن به شکوه گذشته شرکت است؟» یکی دیگر از سهامداران نیز سئوال مشابهی از وو پرسید. تحلیلگران هم تیم مدیریت شرکت را به باد انتقاد گرفتند. یو اوکازاکی، تحلیلگر پژوهشی در Nomura Securities می گوید: «سرعت تصمیم گیری کند بود.» Yasuo Nakane، تحلیلگر ارشد در Mizuho Securities گفت: “وو تجربه کمی در مدیریت داشت.”
ارزیابی عملکرد وو برعکس دستاوردهای تای جنگ وو، رئیس قبلی شارپ است. تای جنگ وو پس از اینکه شرکت فناوری تایوانی فاکسکان در سال 2016 شرکت زیان‌ده ژاپنی شارپ را خریداری کرد، به عنوان رئیس شارپ منصوب شد و چهار سال در این سمت خدمت کرد. تای در سال 2020 از سمت خود کناره‌گیری کرد. در دوران مدیریت تای، او یک کمپین برای کاهش هزینه‌ها راه‌اندازی کرد که شامل کاهش ساختار اجرایی شرکت نیز می‌شد. تای اعلام کرد تا زمانی که شارپ دوباره به سود دهی نرسد، حقوق خود را به‌عنوان مدیرعامل نمی‌پذیرد. او به شدت مراقب هزینه‌ها بود و پرداخت های بیش از 3 میلیون ین (معادل 18700 دلار با نرخ فعلی) باید به تأیید او می‌رسید، در حالی که پیش از این، تأییدیه‌های سطح بالا فقط برای هزینه‌های بالای 100 میلیون ین نیاز بود. این تلاش ها باعث شد هزینه های غیر تولیدی شارپ حدود 100 میلیارد ین در سال کاهش یابد. برای سال مالی منتهی به مارس 2018، شارپ اولین سود خالص تلفیقی خود را در چهار سال گذشته به ثبت رساند.

ناکانه گفت: “تای جنگ وو سرمایه‌گذاری‌ها و پرداخت‌ها را با فوریت زیاد دوباره ارزیابی می کرد.” او به تری گو، بنیان‌گذار فاکسکان، نزدیک بود اما در روابط خود تعادل را حفظ می کرد. از طرف دیگر، رابرت وو در طول مدت حضورش در شارپ، تأثیر بسیار متفاوتی بر جای گذاشت. یکی از افراد نزدیک به منابع داخلی شرکت گفت: “وو اطلاعات محدودی در مورد جنبه‌های فنی داشت و به نظر می‌رسید که کارمندان به او احترام نمی‌گذاشتند. او اغلب در تایوان بود و در رویدادهای کلیدی مانند استقبال از کارمندان جدید فقط از راه دور شرکت می‌کرد. به همین علت کارکنان احساس می‌کردند که ارتباطشان با او قطع شده است.”

وو از فاکسکان صاحب فناوری دقیق Hon Hai ، استقبال سردی دریافت کرد. این موضوع قابل توجه بود. وقتی شرکت شارپ در سال مالی 2022 ضرر خالص 260.8 میلیارد ین را به دلیل کسب و کار نمایشگرهای کریستال مایع به ثبت رساند، یکی از مدیران فاکسکان با عصبانیت به وو گفت: “در صورت نیاز، درخواست تغییر مدیریت خواهم کرد.” هنگامی که فاکسکان جلسه سهامداران خود را در 31 می برگزار کرد، رئیس و مدیرعامل فاکسکان گفت که قصد دارد مدیران و تیم‌های مدیریتی شارپ را تغییر دهد.

فاکس‌کان دلیل این تغییر را فاش نکرد، اما گمان می‌رود که این تغییر به قطع ارتباط بین شارپ و شرکت مادرش در کارخانه قبلی پنل‌های LCD در ساکای شهری نزدیک اوزاکا، مرتبط باشد. در 3 ژوئن، شارپ اعلام کرد که با شرکت مخابراتی ژاپنی KDDI به توافق رسیده است تا کارخانه LCD را به یک مرکز داده تبدیل کنند. سپس در 7 ژوئن، شارپ اعلام کرد که یک یادداشت تفاهم با SoftBank، برای ساخت یک مرکز داده با استفاده از همان کارخانه امضا کرده است. این نتیجه غیرعادی ظاهراً حاصل مذاکرات شارپ و فاکسکان با دو شرکت مخابراتی مختلف بود.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 × 4 =