خودروی پرنده XPeng AeroHT با قابلیت عمود پرواز

خودروی پرنده XPeng AeroHT با قابلیت عمود پرواز

آخرین بروز رسانی: 11 تیر 1403توسط برچسب‌ها: , ,

شرکت چینی XPeng AeroHT به تازگی از نمونه اولیه خودروی پرنده جدید خود با قابلیت عمود پرواز رونمایی کرد.

خودروی پرنده XPeng AeroHT eVTOL به گونه ای طراحی شد که در نگاه اول به یک خودروی معمولی بیشتر شباهت دارد. اما، پروانه های آن در داخل بدنه خودرو پنهان شده اند. انرژی مورد نیاز تمامی پروانه ها و هشت موتور الکتریکی این وسیله نقلیه به وسیله یک باتری لیتیومی تغذیه می شود. با کمک مالی XPeng Motors در سال 2020 به عنوان یکی از زیرمجموعه های آن تاسیس شد و در گوانگژو، گوانگدونگ، چین واقع شده است. XPeng AeroHT در زمینه طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری عمودی برخاست و فرود الکتریکی (eVTOL) برای تحرک هوایی پیشرفته (AAM) فعالیت می کند. فلسفه تولید این شرکت حول محور کیفیت، بهبود مستمر، انعطاف پذیری و راندمان عملیاتی بالاست. هدف XPeng ساخت وسایل نقلیه الکتریکی هوشمند با فناوری های جدید برای جابجایی مصرف کننده در آینده است.

این وسیله نقلیه یک نمونه مفهومی از یک خودروی اسپرت دو سرنشینه است. قسمت داشبورد خودروی پرنده چینی به یک فرمان تلسکوپی و یک دسته جوی استیک برای هدایت مجهز است. ویژگی جالب این خودرو وجود چترهای نجات است. سرنشینان آن می توانند در شرایط اضطراری از این چترهای نجات استفاده کنند.

این وسیله نقلیه به صورت پایلوت ساخته شد و می تواند هم از طریق راه دور و هم خودران هدایت شود. eVTOL Flying Car جدیدترین طرح مفهومی سازنده از خودروهای پرنده نسل بعدی است. این شرکت براساس کانسپت اولیه یک مدل واقعی ساخت و از آن در نمایشگاه خودروی 2024 رونمایی کرد. این مدل در واقع آخرین نسخه از ماشین پرنده برقی آنها به حساب می آید. هنگامی که مسافران خودرو را از حالت رانندگی به حالت پرواز تغییر دهند، بوم ها از مجموعه محفظه مولتی کوپتر گسترش می یابد.

پنجره جلویی با خودروهای دیگر هیچ فرقی ندارد. اما، درهای کناری به صورت شیشه ای طراحی شدند تا دید خوبی برای خلبان یا سرنشینان خود حین پرواز فراهم کنند. نمای خودروی خیلی لوکس به نظر می رسد. وزن آن بدون در نظر گرفتن سرنشینان حدود 1000 کیلوگرم است. با وجود وزن کم، دوام بالایی دارد. لاستیک های آن هنگام فرود روی سطح زمین دو برابر می شود.

خودرو زمانی که بخواهد پرواز کند، باید کاملا متوقف شود تا بدنه مولتی کوپتر مستطیلی شکل آن از بدنه خودرو خارج شود و خود را به صورت عمودی بلند کند. در این حالت خودروی پرنده کمی به جلو حرکت می کند. در این حالت زمانی که تجهیزات پرواز در موقعیت خود مجکم شود، چهار بوم آن از گوشه های مستطیل خارج می شوند . دو بوم جلو کمی به سمت جلو و دو بوم عقب عمود بر مجموعه محفظه مولتی کوپتر هستند.

مونتاژ مولتی کوپتر کاملا اتوماتیک است. این وسیله نقلیه ا یک کابین هوشمند دارد. ماشین پرنده به جای آینه های واقعی دوربین دارد و چرخ ها با یک روکش لاستیکی آیرودینامیک پوشانده شده اند. هیچ دستگیره ای در آن وجود ندارد. سیستم چتر نجات خودرو در تست پرواز اکتبر 2023 در ارتفاع 50 متری با موفقیت آزمایش شد. حداکثر ظرفیت این سیستم 1 تن است. با استقرار چترهای نجات در ارتفاع 50 متری (164 فوت) به جای ارتفاع 200 متری مرسوم سازنده از استانداردهای صنعت فراتر رفت تا از برخورد ایمن تر با سرعت تقریبی 5 متر در ثانیه (16 فوت در ثانیه)، محافظت از مسافران و هواپیما اطمینان حاصل می کند.
کارشناسان صنعت خودرو قیمت این وسیله نقلیه را در اواخر سال 2023 حدود 1,000,000.00 یوان (137,000 دلار آمریکا) برآورد کرده اند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

4 + پنج =