کشف پیکرهای ترسناک با سرهای عظیم در تانزانیا !!

محققان پنج سال قبل در منطقه حفاظت شده ای در تانزانیا موفق به کشف 52 پناهگاه صخره ای شدند. روی این صخره ها نقوشی وجود داشت که بیشتر آنها براثر هوازدگی از بین رفت. اما اآنهایی که جان سالم به در بردند به یک معما برای باستان شناسان تبدیل شدند.

باستان شناسی انسان اولیه شکارچی

براساس گزارش های فن تک؛ سایت باستانی Amak'hee 4 صخره هایی دارد که روی آنها سه پیکر شبیه به انسان اما با ظهری عجیب و غریب نقاشی شده بود. این پیکرها سرهای خیلی بزرگی داشتند. Maciej Grzelczyk باستان شناس از دانشگاه Jagiellonian لهستان معتقد است قدمت این تصاویر حداقل به چند صد سال پیش برمی گردد. او در این مورد گفت:" این نقاشی به جز پنج شکلی که سفید رنگ شده بودند، به طور کامل با رنگ قرمز رنگ‌آمیزی شده بود. قدمت رنگ و وجود حیوانات اهلی گویای این است که نقاشی مربوط به زمان انسان های نخستین می شود. در تصویر، حیواناتی نقاشی شده اند که شاهت زیادی به حیوانات وحشی مانند اِلند، بوفالو و حتی زرافه دارند. یکی از نکاتی که در نقاشی توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، وجود تعداد زیادی از انسان ها با سرهای بزرگ است."

باستان شناسی انسان اولیه

او در مقاله خود که سال 2021 منتشر شد، نوشت:" نقاشی‌های سایت Amak'hee 4 حول سه نفر تمرکز دارد. به نظر می رسد این سه نفر سرهای گاومیش را به سر دارند. این شکل‌ها شبیه یک شیب مرکزی هستند که در نیمرخ سر یک گاومیش دیده می‌شود، جایی که دو شاخ از آن بلند می‌شوند و سپس از سر به سمت خارج منحنی می‌شوند. همچنین گوش‌های گاومیش رو به پایین هستند."

این یافته مهم است زیرا می‌تواند بینش جدیدی در مورد فرهنگ و باورهای مردمی که این تصاویر را نقاشی کرده‌اند، به دانشمندان ارائه دهد. مردم سانداو، از نسل کسانی هستند که قبلاً در این منطقه زندگی می کردند. فرهنگ مردم آن دوران به نقوش سر گاومیش یا افرادی که می توانند به گاومیش تبدیل شوند، نمی شود. باستان شناسان فکر می کنند در این تصاویر رازی نهفته است.

باستان شناسی انسان اولیه بازسازی تصویر

Grzelczyk در مورد اهمیت شاخ گاومیش در آیین‌های Sandawe می‌گوید:«این شاخ‌ها اغلب در مراسم مذهبی و تشریفاتی کاربرد داشتند. آنها برای مردم نمادی از قدرت و باروری بودند.» در مورد دو تصاویر عجیب و غریب مشابهی که در سایت Kolo B2 پیدا شد، Grzelczyk معتقد است آنها شباهت زیادی به سه تصویر سایت Amak'hee4 دارند. بنابراین به احتمال زیاد این تصاویر باید معنای مشابهی داشته باشند. در سایت 2‌Kolo B، سه چهره در کنار هم به حالت ایستاده قرار دارند. در تصاویر سایت Kolo B1، سه شکل به صورت افقی به تصویر کشیده شده اند که به نظر می رسند روی زمین دراز کشیده اند.

همه آن تصاویر، چهره‌های مشابهی با سرهای بزرگ نشان می‌دهند. فقط پیکره‌های کولو دارای نقشی راه راه هستند که به عنوان یک روسری در نظر گرفته می‌شود. همه پیکرها توسط یک خط در مرکز به هم متصل می‌شوند. اما نقاشی های سایت Amak'hee 4 یک فرق اساسی با نقاشی های دیگر دارد. به نظر می‌رسد سرهایی که با یک رنگ ثابت پر شده‌اند برای مردم اهمیت بیشتری داشتند. فیگور انسان های Amak'hee4 در تصویر تا حد زیادی بزرگتر از تصاویر Kolo نمایش داده شده اند.

گرزلچیک نوشت: «در کندوآ، مردم محلی Sandawe هنوز از این مکان‌های صخره‌ای برای برگزاری انواع فعالیت‌های آیینی استفاده می کنند. مکان‌هایی که به تازگی مستند شده‌اند برای جوامع محلی نیز شناخته شده‌اند. شاید آنها بتوانند راز چهره‌های مرموز را روشن کنند. تا آن زمان، باستان‌شناسان به کار مستندسازی محوطه‌ها ادامه می‌دهند تا بتوان آنها را به پرونده منتشر شده اضافه کرد.»


چاپ