برای نجات زمین کدام بهتر است؟ پنل های خورشیدی یا کاشت درختان!

محققان مطالعه جدیدی با هدف مقایسه میزان اثربخشی پنل های خورشیدی و کاشت درختان در کاهش گرمایش جهانی انجام دادند.

انرژی خورشیدی جنگل اسرائیل

براساس گزارش های فن تک، نتایج این مطالعه نشان داد که میدان‌های فتوولتائیک (PV) نسبت به جنگل‌کاری به خصوص در مناطق نیمه خشک جهان بهتر عمل می‌کنند . میدان‌های فتوولتائیک (PV) به مجموعه‌ای از پنل‌های خورشیدی گفته می شود که برای تولید برق از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. این میدان‌ها می توانند در مناطق وسیعی از زمین مستقر شوند و برق مورد نیاز شبکه های برق را تامین کنند. میدان‌های PV در واقع به عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر و پاک شناخته می‌شوند. این میدان‌ها هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند و علاوه بر آن به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک زیادی می‌کنند.

نتایج ارزیابی تیم مطالعاتی نشان داد که میدان‌های PV نسبت به جنگل‌کاری نقش بیشتری در کاهش تغییرات آب و هوایی بازی می کنند. میدان‌های PV بلافاصله پس از نصب شروع به تولید برق می‌کنند و در نتیجه، به طور مستقیم وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهند. اما در مقابل، جنگل‌ها برای جذب کربن و کاهش تغییرات آب و هوایی به مدت زمان زیادی نیاز دارند.

انرژی خورشیدی بیابان اسرائیل

رافائل استرن، جاناتان مولر و همکارانش داده های مورد نیاز خود را از یک نیروگاه خورشیدی در منطقه خیلی خشک دره آراوا و جنگل های حفاظت شده Yatir صحرای Negev کشور اسرائیل جمع آوری کردند. آنها از این داده ها برای محاسبه زمان مورد نیاز برای متعادل کردن نیروی تابشی مثبت به دلیل کاهش آلبدو و نیروی تابشی منفی به دلیل جلوگیری از انتشار کربن استفاده کردند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد سهم نیروگاه های خورشیدی که به مدت 2.5 سال در این مناطق شروع به کار کرده اند پنجاه برابر بیشتر از جنگل های این منطقه بود. بنابراین، در مناطق بیابانی اثرگذاری انرژی خورشیدی حدود 50 درصد بیشتر از جنگل کاری است. اما در مناطق مرطوب اثرگذاری آنها تفاوت چندانی نسبت به هم ندارند. با این وجود پنل های خورشیدی مزیت های بیشتری دارد.

انرژی خورشیدی جنگل

با این حال اثرات زیست‌محیطی هر دو روش مانند افزایش بار گرمای جهانی را، هم باید مورد توجه قرار داد. نتایج نشان داد که هر دو روش باعث می‌شوند که سطوح زمین خشک‌تر شوند. سطوح خشک‌تر گرمای بیشتری را جذب می‌کنند و باعث افزایش دمای زمین می‌شوند.

البته محققان در ارزیابی نهایی خود خاطر نشان کردند که فواید جنگل ها برای زمین خیلی بیشتر از کاهش گرمایش جهانی است. آنها نقش مهمی در اکوسیستم سیاره ما بازی می کنند. از مزایای آن می توان به حفظ تعادل محیط زیست، تامین غذای بسیاری از موجودات زنده، جلوگیری از فرسایش زمین، جذب کربن و تولید اکسیژن اشاره کرد.


چاپ