بازگشت فضانوردان استارلینر برای دومین بار به تعویق افتاد

ناسا اعلام کرد که ماموریت بازگشت فضانوردان استارلاینر بوئینگ به تعویق افتاده است.

استارلاینر بازگشت فشانوردان

به نظر می رسد بازگشت فضانوردان استارلاینر بوئینگ برای دومین بار در طول یک هفته گذشته به تعویق افتاده است. آژانس فضایی ایالات متحده هنوز تاریخ جدیدی برای بازگشت آنها به زمین در نظر نگرفت. اما تیم پشتیبانی در تلاش است تا مشکلاتی که باعث بروز این تاخیر شده اند را به سرعت شناسایی و حل کنند. با نهایی شدن برنامه جدید آژانس اطلاعات دقیق مربوط به این ماموریت را در دسترس عموم قرار خواهد داد.

فضاپیمای استارلاینر به همراه دو فضانورد خود در تاریخ 29 آوریل 2024 زمین را به مقصد ایستگاه بین المللی فضایی ترک کرد. آنها قرار بود در تاریخ 29 مه 2024 به زمین برگردند. اما، به علت بروز مشکلات فنی در سیستم فضاپیمای استارلاینر بازگشت آنها به 10 ژوئن موکول شد.

تأخیرهای مکرر فضاپیمای بوئینگ، کارشناسان و مقامات آژانس فضایی ایالات متحده را دلسرد کرد. آنها معتقدند که برنامه‌ی فضایی استارلینر با چالش‌های زیادی مواجه بوده است و این تأخیرها نشان می دهد که مشکلات جدی در این برنامه وجود دارد. با این حال، ناسا اعلام کرد که موضوع امنیت فضانوردان اولویت اصلی آنهاست و آنها تا زمانی که از ایمن بودن کامل بازگشت فضانوردان مطمئن نشوند، آنها را به زمین بازنمی‌گردانند.

بوچ ویل‌مور و سونی ویلیامز، فضانوردان ناسا طبق برنامه اولیه قرار بود فقط حدود یک هفته در این ایستگاه بمانند. آنها در طول اقامت خود در ایستگاه فضایی، به انجام آزمایش‌های علمی و نگهداری از آن مشغول بوده‌اند. علاوه براین؛ آنها با فضانوردان دیگر حاضر در ایستگاه فضایی هم همکاری داشته‌اند. تأخیر در بازگشت این فضانوردان، برنامه‌ی ناسا را برای اعزام فضانوردان دیگر به ایستگاه ISS با چالش روبرو کرده است. طبق برنامه ریزی های انجام شده آژانس باید خود را تا اواخر ماه جولای 2024 برای اعزام چهار فضانورد فضانورد دیگر به ISS آماده می کرد.

استیو استیچ، مدیر برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری ناسا، گفت:"استارلینر در مدت زمان اتصال به ایستگاه فضایی عملکرد خوبی داشته است. ما قصد داریم از این زمان اضافی استفاده ‌کنیم تا مسیر را برای برخی فعالیت‌های حیاتی ایستگاه فضایی هموار کنیم. البته همزمان با اجرای آن، خود را برای بازگشت بوچ ویل‌مور و سونی با فضایپمای استارلینر آماده می کنیم."

فضاپیمای استارلینر، محصول شرکت بوئینگ، یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فضاپیماهای سرنشین‌دار است که برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و انجام مأموریت‌های فضایی دیگر طراحی شده است. این فضاپیما که رقیب جدی کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس به حساب می‌آید، با قابلیت‌های منحصر به فرد خود می تواند به نقطه عطفی در صنعت حمل و نقل فضایی تبدیل شود.
ایده‌ی ساخت فضاپیمای استارلینر به سال 2010 میلادی باز می‌گردد. در آن زمان، ناسا به دنبال شرکتی بود که بتواند نسل جدیدی از فضاپیماهای سرنشین‌دار را برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی و بسازد. شرکت بوئینگ با سابقه‌ی درخشان خود در صنعت هوافضا یکی از مدعیان اصلی این پروژه بود.

سفینه استارلاینر

پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، سرانجام در سال 2019، اولین نمونه‌ی آزمایشی فضاپیمای استارلینر با موفقیت به فضا پرتاب شد. این پرواز آزمایشی که بدون سرنشین انجام شد، گامی مهم در پیشبرد برنامه‌ی فضایی Starliner به حساب می آمد.

استارلاینر با کپسول دراگون تفاوت های اساسی دارد که عبارتند از:

• حمل حداکثر 7 فضانورد: این فضاپیما قادر به حمل حداکثر 7 فضانورد است و می‌تواند تا 200 روز در فضا به طور مستقل به فعالیت خود ادامه دهد. اما ظرفیت حمل دراگون به حداکثر 4 فضانورد محدود می شود.

• قابلیت استفاده مجدد: فضاپیمای بوئینگ قابلیت تا 6 بار استفاده مجدد را دارد. اما، کپسول دراگون را فقط می توان یک بار در ماموریت های فضایی استفاده کرد.

• سیستم‌های فرود عمودی: استارلینر به جای چتر نجات، از سیستم‌های فرود عمودی بر روی زمین استفاده می‌کند. این سیستم دقت و ایمنی فرود را تا حد زیادی نسبت به روش های مرسوم افزایش می‌دهد.

• محیط داخلی جادار: فضای داخلی استارلینر در مقایسه با سایر فضاپیماهای سرنشین‌دار جادارتر و راحت‌تر است.


چاپ