پنجمین پرتاب فضاپیمای استارلاینر بازهم به تعویق افتاد!

ناسا چند دقیقه قبل از پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ دستور فوری توقف عملیات را صادر کرد. اما چرا؟!!

استارلاینر تعویق پرتاب پنجم

درست چند دقیقه قبل از آغاز عملیات پرتاب فضاپیمای استارلاینر بوئینگ، سیستم کنترل زمینی پرتاب به صورت خودکار دستور توقف را صادر کرد. طبق گفته یکی از گزارشگران ناسا؛ سیستم کنترل زمینی پرتاب کامپیوتری است که وظیفه اجرای شمارش معکوس نهایی را بعهده دارد. با اعلام شمارش این کامپیوتر موشک آماده پرتاب می شود. او در حین گزارش پخش زنده این رویداد گفت: "هنوز علت این توقف مشخص نیست."

تاریخ بعدی پرتاب Starliner فردا ساعت ۱۲:۰۳ به وقت شرق آمریکاست. اما اینکه آیا این پرتاب انجام شود یا نه، به نتایج بررسی‌ تیم مهندسی در مورد مشکل امروز بستگی دارد!! ناسا با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد که به دلیل "بارگذاری نشدن سیستم کنترل زمینی پرتاب در پیکربندی عملیاتی صحیح پس از ورود به شمارش نهایی"، پرتاب لغو شده است. با این حال، علت این اتفاق هنوز به طور دقیق معلوم نیست. به گفته ناسا تیم فنی پایگاه ULA در حال بررسی علت اصلی این اتفاق است."

تأخیرهای مکرر پرتاب استارلاینر، کابوسی برای بوئینگ!

فضاپیمای Starliner بوئینگ که ابتدا قرار بود در تاریخ ۶ مه با دو سرنشین خود به فضا برود، بار دیگر با تأخیر مواجه شده است. اگر امروز یکشنبه 2 ژوئن فضایپما آماده پرتاب نشود این زمان به 5 یا 6 ژوئن موکول خواهد شد. اگر این سفینه فضایی بتواند دو خدمه خود را در سلامت کامل به ایستگاه فضایی بین المللی برساند و دوباره به زمین برگرداند؛ مجوز ناسا را برای حمل و نقل فضانوردان در ماموریت های فضایی آینده به چنگ می آورد. «بوچ ویلمور» و «سونی ویلیامز» دو فضانوردی هستند که قرار است به این ماموریت اعزام شوند.
تا کنون پنج بار پرتاب این سفینه فضایی به تعویق افتاد که عبارتند از:
28 نوامبر 2019: اولین پرتاب Starliner به دلیل مشکلات مربوط به سوپاپ‌های سیستم پیشرانه به تعویق افتاد. این سوپاپ‌ها برای کنترل جریان اکسیدکننده ورودی به داخل کپسول فضایی نقش مهمی ایفا می کنند. نشتی اکسیدکننده و خوردگی سوپاپ‌ها، ناسا و بوئینگ را مجبور کرد تا آزمایش‌های بیشتری برای رفع آن انجام دهند.

19 دسامبر 2019: دومین تلاش برای پرتاب Starliner به دلایل مشکلات نرم‌افزاری دقایقی قبل از پرتاب متوقف شد. سیستم کنترل زمینی پرتاب نتوانست به درستی با موشک ارتباط برقرار کند. به همین علت عملیات پرتاب خودکار متوقف شد.
3 آگوست 2021: تلاش سوم برای پرتاب دوباره به دلیل مشکلات مربوط به سوپاپ‌های سیستم پیشرانه به تعویق افتاد.
26 آوریل 2022: تلاش چهارم برای پرتاب Starliner به دلایل مشکلات نرم‌افزاری دقایقی قبل از پرتاب متوقف شد. سیستم کنترل زمینی پرتاب نتوانست به درستی با موشک ارتباط برقرار کند. به همین علت عملیات پرتاب خودکار متوقف شد.
2 ژوئن 2024: پنجمین تلاش برای پرتاب به دلیل مشکلات مربوط به سیستم کنترل زمینی پرتاب به تعویق افتاد و سپس لغو شد.

علاوه بر این موارد، تأخیرهای دیگری هم در برنامه‌ی پرتاب Starliner به دلایل مختلفی مانند شرایط نامناسب آب و هوایی، مشکلات فنی جزئی و نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر رخ داده بود. در مجموع، پرتاب Starliner با چالش‌های فنی زیادی مواجه بوده است که منجر به تأخیرهای مکرر آن شد. ناسا و بوئینگ در حال تلاش برای حل این مشکلات و اطمینان از ایمنی و قابلیت اطمینان این کپسول فضایی برای حمل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند.


چاپ