استارشیپ

اولین فرود موفقیت آمیز استارشیپ اسپیس ایکس در اقیانوس

اولین فرود موفقیت آمیز استارشیپ اسپیس ایکس در اقیانوس

آخرین بروز رسانی: 26 خرداد 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

موشک استارشیپ اسپیس ایکس موفق شد در یک پرتاب آزمایشی با موفقیت در اقیانوس هند فرود بیاید. این اولین فرود موفقیت آمیز استارشیپ به حساب می آید.

تصاویر ویدئویی که دوربین های داخلی فضاپیما ثبت کردند، تکه هایی از قطعات آتشینی می توان دید که هنگام فرود بر فراز اقیانوس هند به اطراف پرتاب می شود. اما در نهایت سفینه فضایی ایلان ماسک توانست هنگام بازگشت به جو زمین جان سالم به در ببرد. ایلان ماسک، مدیر عامل اسپیس ایکس با انتشار پستی در پلتفرم ایکس خود نوشت: “با وجود از دست دادن بسیاری از کاشی‌ها و آسیب دیدن یک فلپ، استارشیپ تا فرود نرم در اقیانوس به خوبی پیش رفت!”

اسپیس ایکس هم با انتشار بیانیه‌ای گفت: “محموله این پروازهای آزمایشی داده است.” این جمله در طول پرواز توسط تیم گزارشگر پرتاب بارها تکرار شد. ماسک با وعده انجام آزمایش‌های بیشتر برای یادگیری نحوه مقاومت بهتر استارشیپ در برابر ورود به جو با سرعت حدود 27 هزار کیلومتر در ساعت (تقریباً 17 هزار مایل در ساعت)، گفت: “چالش بعدی ما، توسعه یک سپر حرارتی مداری کامل با قابلیت استفاده مجدد است.” حدود هفت و نیم دقیقه پس از پرتاب، موشک تقویت کننده سوپر هوی در خلیج مکزیک به صورت عمودی فرود آمد که با تشویق شدید مهندسان مرکز کنترل مأموریت در هاوثورن ایالت کالیفرنیا روبرو شد. این اولین دفعه ای است که استارشیپ به عنوان بخشی از سیستم حمل و نقل فضایی با قابلیت استفاده مجدد توانست به طور کامل از جو زمین عبور کند و دوباره به زمین بازگردد .

ناسا قصد دارد از استارشیپ برای ارسال فضانوردان و محموله ها به ماه، مریخ و سیاره های دیگر استفاده کند. فضاپیمای فوق سنگین SpaceX از دو قسمت اصلی تشکیل می شود: یک موشک مرحله اول سوپر هوی و موشک مرحله دوم به نام استارشیپ. موشک بوستر یا همان سوپر هوی وظیفه دارد استارشیپ را به مدار زمین برساند و سپس به زمین بازگردد . این موشک قادر است در محل پرتاب به صورت عمودی فرود بیاید. اما استارشیپ می‌تواند به سفر خود ادامه دهد یا به زمین بازگردد . این فضاپیما به قابلیت فرود عمودی مجهز است.اسپیس ایکس می خواهد از استارشیپ برای مأموریت‌های فضایی مختلف از جمله گردشگری فضایی، اکتشاف مریخ و مهاجرت به مریخ استفاده کند.
این موشک غول پیکر توانست روز پنجشنبه به اولین فرود خود روی آب دست پیدا کند. این اتفاق نقطه عطفی مهمی برای نمونه اولیه به حساب می آید. ماسک در ادامه گفت: «امروز روز بزرگی برای تمدن بشری است . برای کسانی که به دنبال یک تمدن فضایی بودند!»

این موشک حدود یک ساعت و شش دقیقه را در مدار زمین طی کرد. قابلیت استفاده مجدد استارشیپ، برای تحقق رویای بلندپروازانه ماسک و ساخت سکونتگاه در مریخ و تبدیل انسان به گونه‌ای چند سیاره‌ای اهمیت زیادی دارد. ناسا قرار است از استارشیپ برای فرود فضانوردان در سطح ماه تحت ماموریت آرتمیس استفاده کند.

استراتژی اسپیس ایکس: آزمون و خطا

سه پرواز آزمایشی قبلی با نابودی استارشیپ به پایان رسید. همه این پرتاب های آزمایشی به عنوان بخشی از سیستم آزمون و خطای اسپیس ایکس انجام شد. به لطف پخش زنده‌ای که توسط مجموعه عظیم ماهواره‌های اینترنتی استارلینک اسپیس‌ایکس تأمین شد، علاقه‌مندان به فضا در سراسر جهان توانستند این رویداد را به صورت زنده تماشا کنند.

اگرچه تکه‌ای از قطعات جدا شده لنز دوربین را ترکاند، اما در نهایت استارشیپ توانست با موفقیت فرود بیاید. بیل نلسون، رئیس ناسا با انتشار پستی در پلتفرم ایکس نوشت: «تبریک به اسپیس‌ایکس برای موفقیت‌آمیز بودن پرواز آزمایشی استارشیپ امروز صبح! ما با برنامه آرتمیس یک قدم به بازگشت انسان به ماه و سپس سفر به مریخ نزدیک‌تر شده‌ایم.»

استارشیپ، با در نظر گرفتن هر دو قسمت، ۱۲۱ متر ارتفاع دارد. این ارتفاع ۳۰ متر بلندتر از مجسمه آزادی است. تقویت‌کننده سوپر هوی آن ۱۶.۷ میلیون پوند (۷۴.۳ مگانيوتن) نیروی رانش تولید می‌کند که تقریبا دو برابر راکت‌های ساترن وی است که در طول ماموریت‌های آپولو استفاده می‌شد.استراتژی اسپیس‌ایکس برای انجام آزمایش‌ها در دنیای واقعی جواب داده است.

راکت‌های فالکون ۹ آن‌ها به وسیله حمل و نقل ناسا و بخش خصوصی تبدیل شده‌اند. کپسول دراگون فضانوردان و محموله را به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد و مجموعه ماهواره‌های اینترنتی استارلینک آن‌ها اکنون ده‌ها کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. اما زمان اسپیس‌ایکس برای آماده شدن در سفر بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۶ به پایان خود نزدیک می شود. برای انجام این کار، اسپیس‌ایکس ابتدا باید یک استارشیپ اصلی را در مدار زمین قرار دهد. سپس از چندین تانکر سوخت سرد برای پر کردن مخازن سوخت مورد نیاز سفر بعدی استفاده کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

17 − هفده =