دیتاسنترهای نیتیک مایکروسافت بعد از 9 سال خاموش شدند!

مایکروسافت بعد از گذشت 9 سال به پروژه دیتاسنترهای "نیتینک" خود خاتمه داد.

دیتاسنتر زیرآبی مایکروسافت

مایکروسافت در سال 2013 یک کانتینر پر از سرورهای خود را در اعماق آب های اسکاتلند قرار داد. هدف اصلی فول نرم افزاری جهان این بود که بتواند مرکزداده خود را به روشی مقرون به صرفه خنک نگه دارد.
با وجود نوآوری و دستاوردهای مهندسان مایکروسافت، این پروژه هرگز به مرحله عملیاتی نرسید. ایده اصلی تیم مهندسی این بود که با غوطه ور کردن کانتینرهای ضد آب پر از سرور در اعماق اقیانوس بتوانند از دمای آب برای خنک سازی و تنطیم دمای دیتاسنتر استفاده کننند.

پروژه نیتیک با وجود این که پایان خوبی نداشت اما، بدون دستاورد هم نبود. غوطه‌ور شدن 855 سرور در آب‌های اسکاتلند به مدت 5 سال توانست اطلاعات ارزشمندی را از نحوه عملکرد و پایداری سیستم‌ها در اختیار مهندسان قرار دهد. مهم ترین مزیتی که این نوع دیتاسنتر نسبت به مدل های دیگر دارد، میزان خراب بسیار کم آن است. نرخ خرابی آنها 7% است که در مقایسه با نرخ 9 درصدی سرورهای زمینی بسیار ناچیز است. ثبات دمای آب و استفاده از گاز نیتروژن برای جلوگیری از خوردگی، از عوامل اصلی این پایداری به شمار می‌روند.

اگرچه مایکروسافت برنامه‌ی دیتاسنترهای زیرآبی خود را کنار گذاشت،اما این شرکت همچنان در مسیر نوآوری گام برمی‌دارد. تمرکز بر روی رباتیک برای جابه‌جایی، تعمیر سرورهای سنگین و همکاری با OpenAI برای ساخت ابررایانه هوش مصنوعی از جمله ابتکارهایی است که در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود. با وجود آن که مایکروسافت پرونده نیتیک را بست، چین در حال راه اندازی دیتاسنترهای زیرآبی مشابهی است. شرکت هایلندر چین در سال 2023، یک دیتاسنتر زیرآبی تجاری به وزن 1433 تن را در سواحل جزیره‌ی هاینان مستقر کرد.


چاپ