چینی ها یک مرکز داده در زیر آب می سازند!!

حجم بزرگی از اطلاعات که در طول روز تولید می شود باید در محلی ذخیره شود. مراکز داده یا همان دیتا سنترها این کار را برای ما انجام می دهند.

دیتاسنتر چین

براساس گزارش های فن تک؛ چین در یک طرح نوآورانه قصد دارد یک مرکز داده بسازد اما، این بار در زیر آب. مراکز داده ساختمان‌هایی هستند که برای میزبانی و نگهداری تجهیزات رایانه‌ای و شبکه‌ای طراحی شده‌اند . این تجهیزات می تواند شامل سرورها، ذخیره‌سازی داده‌ها، سوئیچ‌های شبکه و سایر دستگاه‌های شبکه است. مراکز داده از برق، خنک‌سازی، امنیت و سایر منابع برای پشتیبانی از تجهیزات خود استفاده می‌کنند.

این مراکز داده می توانند حجم وسیعی از اطلاعات ما از لیست‌های پخش Spotify گرفته تا پیام‌های Gmail را در فضاهای ذخیره سازی خود نگه داری کنند. اما، نصب چنین مراکزی در زیر آب به همین سادگی نیست! دیتاسنترهای زیرآبی دو مزیت مهم نسبت به دیتاسنترها در خشکی دارند:

اولین مزیت این است که مراکز داده زیر آبی فضای زیادی را در خشکی ذخیره می کنند . به عنوان مثال، دولت چین قصد دارد تا سال 2025 حدود 100 بلوک از یک مرکز داده زیر آبی را در یک مکان خاص در زیر آب قرار دهد. این مرکز داده حدود 68000 متر مربع فضای ساخت و ساز را اشغال خواهد کرد. این مساحت تقریباً به اندازه 13 زمین فوتبال است. اما در عوض پکن از فضایی که این مراکز در خشکی اشغال می کردند، می تواند برای مقاصد دیگر استفاده کند. این دیتاسنترها در حال حاضر 35 متری (115 فوت) از سطح آب های دریا قرار دارند.

مزیت دوم مراکز داده زیر آبی این است که آب دریا می تواند به عنوان یک خنک کننده طبیعی عمل می کند و دما را در اطراف مراکز داده پایین نگه دارد. پیش بینی می شود که حدود 122 میلیون کیلووات ساعت برق در سال یا به اندازه میانگین مصرف برق 160000 شهروند چینی با استفاده از این روش صرفه جویی خواهد شد. اما نصب این واحدها 1300 تنی در زیرآب به همین راحتی نیست. آنها باید به گونه ای ساخته شوند که در برابر فشار و خوردگی آب دریا مقاومت کنند. هنوز مشخص نیست که این بلوک های عظیم الکترونیکی چه تاثیری بر اکوسیستم های دریایی خواهند داشت.

دیتاسنتر چین زیرآب

هر واحد مرکز داده زیر آبی می‌تواند 4 میلیون تصویر با کیفیت بالا را در هر 30 ثانیه پردازش کند. این معادل قدرت 60000 رایانه شخصی است. بنابراین، اگر چین 100 مرکز داده زیر آبی نصب کند، قدرت پردازشی معادل 6 میلیون رایانه شخصی خواهد داشت. این ایده جدیدی نیست. مایکروسافت در سال 2016 آزمایش مراکز داده زیر آبی خود را آغاز کرد. با این حال، ساخت و راه اندازی مراکز داده زیر آبی دشوار است. بنابراین، دیتاسنتر چین اولین مرکز داده تجاری زیر آبی در جهان به حساب می آید. مرکز داده جدید در سواحل سانیا در استان هاینان چین قرار دارد. این مرکز داده توسط دولت و شرکت‌های خصوصی ساخته شده است و می تواند تا 25 سال دوام بیاورد. تولید داده‌ به انرژی نیاز دارد. مراکز داده زیر آبی می‌توانند به صرفه‌جویی در انرژی کمک کنند، زیرا آب دریا دمای ثابتی دارد و می‌تواند برای خنک‌سازی مراکز داده استفاده شود. با این حال، این مراکز هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند. ما به نوآوری‌های بیشتری در این زمینه برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد جهان جهت ذخیره‌سازی داده‌ها نیازمندیم.


چاپ