جولیان آسانژ به جاسوسی اعتراف کرد و آزاد شد!

جولیان آساناژ پس از کشمکش های چندساله با دولت آمریکا توافق کرد که در ازای اعتراف به جاسوسی، به زادگاه خود یعنی استرالیا بر می گردد.

آسانژ بازگشت به استرالیا

جولیان آسانژ قرار نیست زمان بیشتری را در زندان بگذراند و به زادگاهش استرالیا برمی گردد. او در دادگاه فدرال سایپان، پایتخت جزایر ماریانای شمالی به صورت رسمی به نقض قوانین جاسوسی اعتراف کرد. طبق توافق انجام شده، آسانژ به یک مورد اتهام توطئه برای دستیابی به اسناد محرمانه دفاع ملی آمریکا و افشای آنها اعتراف می‌کند و به ۶۲ ماه زندان محکوم می‌شود. با این حال، او این مدت را قبلاً در زندان گذرانده است و به همین دلیل آزاد می‌شود.

بنیانگذار ویکی لیکس در 24 ژوئن پس از توافق با دولت آمریکا از زندان آزاد شد و به سرعت در فرودگاه استانستد سوار هواپیما شد تا راهی استرالیا شود. با وجود این که توافق، آسانژ را ملزم به اعتراف به "توطئه برای به دست آوردن و انتشار غیرقانونی اطلاعات محرمانه مربوط به امنیت ملی ایالات متحده" می کرد، اما او همچنان در دادگاه از خود دفاع کرد.

آسانژ در دادگاه اعلام کرد که باید طبق متمم اول قانون اساسی از او به عنوان یک روزنامه نگار حمایت شود. او در جلسه رسیدگی گفت: «من به عنوان یک روزنامه نگار، منبع خبر خود را تشویق کردم تا اطلاعاتی را ارائه کند که گفته می شد از اسناد محرمانه نظامی به حساب می آمدند. من معتقدم متمم اول قانون اساسی از آن محافظت کرده است. به عقیده من اصلاحیه اول و قانون جاسوسی در تضاد با هم هستند.»

آسانژ مختومه
اما او پذیرفت که این کار «نقض قانون جاسوسی» بوده و با توجه به همه موارد، برنده شدن در چنین پرونده‌ای کار خیلی سختی است. وکیل دولت آمریکا مدعی شد که آسانژ کارمندان دارای مجوز امنیتی بالا را به افشای اطلاعات محرمانه نظامی تشویق کرده است.

در مقاله های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که، آسانژ به عنوان مدیر وب سایت ویکی لیکس اطلاعات محرمانه ارتش آمریکا را در مورد جنگ های افغانستان و عراق منتشر کرد. او این اطلاعات را از افسران اطلاعات سابق ارتش مانند چلسی منینگ بدست آورد. وکلای متهم و خواهان در مدت زمانی که آسانژ در زندان بود با هم مذاکره کردند. اما سه ساعت بعد از شروع جلسه دادگاه؛ قاضی ارشد رامونا وی اعلام کرد که 62 ماه حبس آسانژ در زندان بلمارش برابر با مدت زمانی است که افسر سابق منینگ زندانی بود. بنابراین، آسانژ نباید در بازداشت آمریکا باشد و باید در اولین فرصت جزایر ماریانای شمالی آمریکا را ترک کند. استلا آسانژ گفت که همسر او توسط هواپیمای جتی که او را از لندن به جزایر سایپان آورده بود به محل زادگاهش در استرالیا بازگرداند.

جولیان پنج سال گذشته را در زندان فوق امنیتی بلمارش در لندن سپری کرد و پیش از آن نیز چندین سال به سفارت اکوادور در انگلیس پناه برده بود.


چاپ