دمای جهانی از آستانه 2 درجه سانتیگراد فراتر رفت!!

دمای زمین برای اولین بار در جهان از مرز 2 درجه سانتی گراد عبور کرد.

دمای جهانی

بر اساس گزارش مانیتور آب و هوای کوپرنیک (C3S) اتحادیه اروپا، دمای جهانی برای اولین بار در 17 نوامبر 2023 از آستانه 2 درجه سانتیگراد فراتر رفت. این میزان افزایش دما از زمان انقلاب صنعتی بی سابقه بود.

دانشمندان هواشناسی معتقدند سال 2023 گرم ترین سال زمین در طول تاریخ بوده است. با افزایش گرما بخش هایی از سیاره ما بر اثر وقوع خشکسالی‌ها، آتش‌سوزی‌های عظیم و طوفان‌های شدید ویران شد. آمارهای جدید نشان می دهد، دمای جهان در جمعه گذشته 2.07 درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد استاندارد رفت. سامانتا برگس، معاون C3S با انتشار این خبر در حساب کاربری پلتفرم ایکس خود نوشت:" این اولین دفعه ای است که دمای جهانی 2 درجه سانتی گراد بالاتر از دمای سال های 1850-1900 می رود. این رکورد تا روز شنبه ادامه داشت و به حدود 2.06 درجه سانتی‌گراد رسید. مرکز C3S این آمار را تا روز سه شنبه تایید می کند. "

براساس توافقنامه پاریس که در سال 2015 تصویب شد، روند افزایش گرمای زمین باید سالانه به زیر"2" درجه سانتیگراد برسد. هدف اصلی از اجرای این توافق رسیدن به افزایش دمای سالانه 1.5 درجه سانتیگراد اعلام شد. البته افزایش دمای جهانی فعلی به معنای عبور از استاندارد مشخص شده در توافق پاریس نیست. افزایش گرمای 2 درجه با میانگین اندازه گیری شده در طول دهه های گذشته مقایسه شده است. دانشمندان هواشناسی از سراسرجهان معتقدند برای جلوگیری از تأثیرات عمده آب و هوا، مانند امواج گرما، طوفان های فوق العاده و ذوب شدن یخ ها به استاندارد 1.5 درجه پایبند باشند.

آب وهوای سیاره ما در مقایسه با میانگین 1850 تا 1900 نزدیک به 1.2 درجه درجه سانتیگراد گرمتر شده است. مرکز کوپرنیک قبلا گزارش داده بود که در سال 2023، ماه اکتبر گرمترین روزهای جهان بود. اما به نظر می رسد ماه نوامبر از گرمترین ماه ثبت شده در سال 2016 پیشی خواهد گرفت. از ابتدای سال 2023، 86 روز با دمای بیش از 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دوران انقلاب صنعتی ثبت شده است. این رقم، که به عنوان آستانه توافقنامه پاریس شناخته می شود، نشان می دهد که جهان در حال نزدیک شدن به این آستانه است.

مانیتور اضافه کرد که میانگین دمای جهانی از ژانویه تا کنون بالاترین رکوردهای ثبت شده نسبت به سال 1940 بوده است و 1.43 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قبل از سال های 1850-1900 ثبت شده است. قرار است رهبران جهانی از 30 نوامبر تا 12 دسامبر در امارات متحده عربی برای کنفرانس COP28 گرد هم جمع می شوند تا به ارزیابی توافقنامه پاریس و در صورت امکان اقدامات اصلاحی بپردازند.


چاپ