انتشار گاز دی اکسید کربن در سال 2023 به مرز خطرناکی رسید!

دانشمندان هواشناسی اعلام کردند که میزان انتشار جهانی گاز دی اکسید کربن در سال 2023 با یک درصد افزایش به مرز خطرناکی رسیده است.

انتشار دی اکسید کربن گرمایش جهانی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ دانشمندان هواشناسی فکر می کنند برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی باید میزان انتشار گاز کربن را را در طول این دهه به نصف میزان کنونی رساند. گلن پیترز، مدیر مرکز تحقیقات آب و هوایی CICERO در کشور نروژ گفت:"میزان انتشار جهانی گاز CO2 در سال جاری باید به میزان 5 درصد کاهش پیدا کند. طبق پیش بینی ما هر سال 0.5 تا 1.5 درصد بر میزان انتشار گازهای گلخانه ای افزوده می شود بنابراین، این روند افزایش همچنان ادامه خواهد داشت."

پیترز در مصاحبه اخیری که با خبرگزاری فرانسه انجام داد، اعلام کرد:"بعید است که میزان انتشار گازهای گلخانه ای تا اواخر سال 2023 کاهش پیدا کند. آمار و ارقام نشان می دهد کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه ای طبق توافق نامه پاریس به همین راحتی امکانپذیر نیست! "

دانشمندان معتقدند اگر روند گرمایش زمین از مرز 1.5 درجه عبور کند، می تواند پیامدهای منفی زیادی روی چرخه آب و هوایی زمین به دنبال داشته باشد. پیترز در این مورد گفت:"روند افزایش سالانه انتشار گازهای گلخانه ای در جهان، دستیابی به اهداف توافق نامه پاریس را سخت تر می کند. نتایج مطالعه ما قرار است در نشست آینده سازمان ملل در امارات متحده عربی منتشر شود." در این جلسه نمایندگان کشورهای مختلف عضو سازمان ملل متحد در در مورد موضوعات مهمی مانند بحران آب و هوایی، آینده سوخت های فسیلی به عنوان منبع اصلی انتشار گاز CO2 به گفتگو بپردازند.

اوایل سال 2023 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده بود که برای اولین بار میزان تقاضای جهانی نفت، گاز و زغال سنگ به علت رشد فناوری های مرتبط با انرژی پاک و تولید خودروهای برقی به اوج خود در طول یک دهه اخیر رسیده است. به همین علت، این سازمان نسبت به پیامدهای منفی افزایش سرمایه گذاری در بخش سوخت های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر در طول دوران کرونا و بحران انرژی ناشی از حمله روسیه به اوکراین هشدار داد.

پیترز در مورد گزارش آژانس می گوید:" انرژی های پاک باید باعث کاهش تقاضای سوخت های فسیلی شود. اما شواهد خلاف آن را نشان می دهد. دانشمندان ابتدا سال 2015 را به عنوان آخرین نقطه اوج انتشار گازهای گلخانه ای اعلام کردند. اما، با شروع دوران همه گیری کرونا آنها امیدوار بودند سال 2019 به عنوان آخرین زمان اوج انتشار گازهای گلخانه ای در زمین تبدیل شود. اما، با این حال روند افزایش دما در سال 2022 رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد. در حال حاضر، ما منتظر ثبت یک نقطه اوج دیگر در سال 2023 هستیم. مشکل اصلی ما این است که یک کار را تمام و کمال انجام نمی دهیم. ما با تولید انرژی پاک نصف راه را رفته ایم ولی با سهل انگاری بقیه کار را رها کرده ایم."

گزارش سالانه "انتشار کربن جهانی در سال 2023 به زودی منتشر خواهد شد. این گزارش بر اساس محاسبات، اطلاعات ماهانه و فصلی آژانس بین المللی انرژی جمع آوری شده است. این گزارش می تواند سهم بخش های مختلف را از انتشار کربن در جهان نشان دهد.


چاپ