استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی در نیروگاه های هسته‌ای!!

مایکروسافت قصد دارد از انرژی هسته ای برای تامین انرژی مورد نیاز مراکز داده هوش مصنوعی استفاده کند. راکتورهای هسته ای این نیروگاه ها از نوع کوچک و ماژولار(SMR)طراحی شده اند.

مایکروسافت راکتورهای هسته ای و هوش مصنوعی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از theverge ؛ مایکروسافت می خواهد برای حل مشکل انرژی مورد نیاز دیتاسنتر های هوش مصنوعی خود از راکتورهای هسته ای کوچک SMR استفاده کند. تفاوتی که راکتورهای نسل جدید با راکتورهای فعلی دارد در امنیت بالا، کارایی و قابلیت اطمینان آن نهفته است. بنابراین، نیروگاه هسته ای که در این مراکز احداث می شوند خطر کمتری نسبت به نیروگاه های حال حاضر دارند.

راکتورهای SMR در مقایسه با راکتورهای هسته ای قدیمی کوچک تر، ارزان تر و انعطاف پذیرتر هستند. آنها می توانند در هر منطقه دور افتاده ای مستقر شوند. با این همه، راکتورهای SMR هنوز در بخش ایمنی و قابلیت اطمینان در فاز توسعه هستند. البته، فناوری هوش مصنوعی می تواند به حل این مشکلات کمک کند. به عنوان نمونه: هوش مصنوعی قادر است عملکرد رآکتورها را کنترل کند و مشکلات را به سرعت شناسایی و از بروز خرابی بیشتر جلوگیری کند. به علاوه، محققان می توانند از آنها در بهبود طراحی راکتورها و افزایش سطح ایمنی استفاده کنند. درست مانند کاری که مایکروسافت قرار است با همکاری شرکت TerraPower انجام دهد! شرکت TerraPower یک شرکت فعال در زمینه هسته ای است که توسط بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت تأسیس شده است. براساس بیانیه رسمی مایکروسافت، این شرکت قصد دارد تا سال 2027 یک نیروگاه هسته ای مجهز به راکتور SMR را در مراکز دداده مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی راه‌اندازی کند.

بیل گیتس

جزئیات برنامه مایکروسافت هنوز اعلام نشده است. اما آگهی استخدام جدید برای شغل "مدیر اصلی برنامه" که مسئولیت اجرای پروژه راکتور ماژولار کوچک جهانی (SMR) و ریزراکتور را بعهده خواهد داشت، می تواند تا حدودی برنامه اصلی شرکت را نشان دهد. در آگهی استخدام آمده است: « این پروژه می تواند مایکروسافت کلود را تبدیل به یک پلتفرم محاسباتی جدید ‌کند. ما متعهد هستیم که به مشتریان خود کمک کنیم تا از پلتفرم‌ها و ابزارهای ما برای انجام کارهای بیشتر در عصر جدید هوش مصنوعی استفاده کنند.»

در شرح وظایف مدیر اصلی برنامه SMR گفته شده است:"این فرد وظیفه رهبری و ارزیابی فنی یکپارچه‌سازی راکتورهای SMR را با مراکز داده‌ای که Microsoft Cloud و AI در آنجا مستقر هستند، به عهده خواهد داشت. او باید مسیر را برای ادغام تکنولوژی هموار کند، شرکای فناوری را با دقت انتخاب و مدیریت کند و به صورت دائم راه‌حل‌ها و نحوه پیاده‌سازی را ارزیابی کند." اما استفاده از هوش مصنوعی با مشکلاتی هم همراه خواهد بود. یکی از این مشکلات، مصرف انرژی زیاد مراکز داده است. مراکز داده ای که مسئولیت استقرار هوش مصنوعی را بر عهده دارند، انرژی زیادی مصرف می کنند. از طرف دیگر، به علت مصرف سوخت بالا می توانند به صورت غیر مستقیم تأثیرات منفی زیست‌محیطی قابل توجهی در محیط های پیرامون داشته باشد. البته راکتورهای هسته ای، به ویژه SMR ها قادر هستند این مشکل را تا حدی حل کنند.

وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد:" راکتورهای مدولار کوچک از لحاظ هزینه، اندازه و انعطاف پذیری نسبت به راکتورهای هسته ای قدیمی بهتر هستند. راکتورهای بزرگ هسته ای مرسوم را نمی توان در هر جایی نصب کرد. از قابلیت های مهم دیگر راکتورهای جدید، ایمنی و امنیت بالای آنهاست. این راکتورها حتی می توانند باعث رشد اقتصادی کشورمان شوند."

در ژانویه سال جاری، کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده برای اولین بار مجوز استفاده از راکتورهای SMR را برای نیروگاه VOYGR™ SMR NuScale تایید کرد. این گواهینامه به شرکت‌های پیمانکاری برق اجازه می‌دهد تا هنگام درخواست مجوز برای یک نیروگاه جدید، طرح SMR را انتخاب کنند. SMR عصر جدیدی را در انرژی هسته ای ایجاد خواهد کرد. اما مانند هر فناوری جدیدی در کنار مزیت های بی شمار، معایبی هم دارد. راکتورهای جدید به اورانیوم غنی شده با خلوص پایین برای سوخت نیاز دارد و تامین کننده اصلی این سوخت در حال حاضر، روسیه است! با اتفاقات سیاسی رخ داده دو سال اخیر، عرضه این سوخت می تواند در طولانی مدت مشکل ساز شود. به همین علت دولت ایالات متحده استفاده از انرژی های پاک را در اولویت قرار داده است.

در ژانویه سال جاری، کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده برای اولین بار مجوز استفاده از راکتورهای SMR را برای نیروگاه VOYGR™ SMR NuScale تایید کرد. این گواهینامه به شرکت‌های پیمانکاری برق اجازه می‌دهد تا هنگام درخواست مجوز برای یک نیروگاه جدید، طرح SMR را انتخاب کنند. SMR عصر جدیدی را در انرژی هسته ای ایجاد خواهد کرد. اما مانند هر فناوری جدیدی در کنار مزیت های بی شمار، معایبی هم دارد. راکتورهای جدید به اورانیوم غنی شده با خلوص پایین برای سوخت نیاز دارد و تامین کننده اصلی این سوخت در حال حاضر، روسیه است! با اتفاقات سیاسی رخ داده دو سال اخیر، عرضه این سوخت می تواند در طولانی مدت مشکل ساز شود. به همین علت دولت ایالات متحده استفاده از انرژی های پاک را در اولویت قرار داده است. در حال حاضر، مایکروسافت برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه خود قرارداد همکاری با شرکت تامین کننده سوخت هسته ای Ontario Power Generation امضا کرده است. از طرف دیگر یک قرارداد خرید راکتورهای همجوشی هسته ای هم با شرکت Helion بسته است.


چاپ