استخدام زنان در فاکسکان زیر ذره‌بین دولت هند!

حزب حاکم هند؛ بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) از کمیسیون ملی زنان خواست در مورد روند استخدام شرکت فاکسکان تحقیقاتی را انجام دهد.

فاکسکان زنان هندی استخدام

واناتی سرینیواسان، رئیس بخش زنان حزب حاکم هند بعد از انتشار گزارش رویترز در مورد تبعیض نژادی فاکسکان در نحوه استخدام زنان از کمیسیون ملی زنان خواست در این خصوص تحقیقاتی را انجام دهد.

رویترز ادعا کرد که شرکت فاکسکان( تامین کننده اپل)، زنان متاهل را در خط تولید مونتاژ آیفون استخدام نمی کند. رئیس ملی شاخه زنان حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در نامه ای به کمیسیون نوشت: «انجام تحقیقات کامل در مورد این ادعاها و اطمینان از این که حقوق زنان کارمند در شرکت فاکسکان هون های محافظت می شود، ضروری است. » رئیس کمیسیون زنان هم با انتشار تصویری از این نامه در حساب کاربری رسمی پلتفرم ایکس نوشت:" ما کارهای لازم را انجام می دهیم."

کمیسیون ملی زنان طبق قانون اساسی این اختیار را دارد که در مورد تمامی موارد مربوط به حمایت زنان تحقیق کند. علاوه براین؛ آنها اختیار قانونی دارند که اشخاص حقیقی و حقوقی را به دادگاه احضار کنند. نتایج تحقیقاتی که روز سه شنبه گذشته منتشر کرد نشان داد که فاکسکان به طور سیستماتیک از استخدام زنان متاهل در مشاغل کارخانه اصلی آیفون هند خودداری کرده است. علت اصلی آنها از انجام این کار آن بود که آنها مسئولیت های خانوادگی بیشتری نسبت به زنان مجرد دارند. مسئولان نیروی انسانی فاکسکان که با رویترز مصاحبه شده اند، وظایف خانوادگی مانند بارداری و غیبت های بیشتر را به عنوان دلایل اصلی عدم استخدام این گروه عنوان کردند.

این داستان باعث راه افتادن بحث هایی در کانال های تلویزیونی و سرمقاله های روزنامه های هند شده است. در این نامه، سرینیواسان به شیوه های استخدامی گزارش شده فاکسکان به عنوان "مسئله جدی" اشاره کرده است. سرینیواسان نوشت: «از طریق منابع مختلف رسانه ای متوجه شدیم که فاکسکان اقدامات تبعیض آمیز را علیه زنان متاهل به اجرا گذاشته است. در این نامه آمده است که شاخه زنان BJP متوجه شده است که کارمندان زن فاکسکان حتی اجازه استفاده از سرویس بهداشتی در ساعات کاری ندارند و کسانی که در خوابگاه های کارخانه اقامت می کنند حتی نمی توانند از حق مرخصی خود استفاده کنند.

اوایل این هفته، وزارت کار اعلام کرد که از وزارت کار تامیل نادو درخواست گزارش دقیقی در این مورد کرده است. اپل و فاکسکان در پاسخ به سئوالات رویترز، به اشتباهات خود در نحوه استخدام در سال 2022 اذعان کردند و گفتند که برای رسیدگی به این مشکلات تلاش کرده‌اند. با این حال، تمام اقدامات تبعیض آمیز که در گزارش رویترز آمده است مربوط به کارخانه Sriperumbudur در سال های 2023 و 2024 می شود. این دو شرکت به حوادث 2023 و 2024 رسیدگی نکردند.

اپل گفت: «زمانی که نگرانی‌ها در مورد شیوه‌های استخدام برای اولین بار در سال 2022 مطرح شد، ما بلافاصله وارد عمل شدیم و با تأمین‌کننده‌مان برای انجام ممیزی‌های ماهانه جهت شناسایی مشکلات و اطمینان از رعایت استانداردهای بالای ما همکاری کردیم. همه تأمین‌کنندگان ما، از جمله فاکس‌کان در حال حاضر زنان متاهل را استخدام می‌کنند. »
فاکسکان گفت: "به شدت ادعاهای تبعیض شغلی بر اساس وضعیت تاهل، جنسیت، مذهب یا هر شکل دیگری را رد می کند." محدودیت های استخدام کارخانه آیفون چالش های زیاد اپل و فاکسکان را در حفظ استانداردهای جهانی اعلام شده خود در زمینه گنجاندن و در عین حال گسترش زنجیره تامین را در این کشور نشان می دهد.

نخست وزیر هند خواستار رفع موانع اجتماعی شده بود که بسیاری از زنان هندی را از دستیابی به شغل باز می دارد. تبعیض بر اساس وضعیت تاهل زنان هندی در فاکسکان می تواند اهداف نخست وزیر این کشور را به خطر بیندازد.


چاپ