مطالبه هندی ها از دولت : با فاکسکان برخورد قانونی کنید!

مطالبه هندی ها از دولت : با فاکسکان برخورد قانونی کنید!

آخرین بروز رسانی: 12 تیر 1403توسط برچسب‌ها: , , ,

مخالفان دولت هند از دولت نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور خواستند تا در مورد نحوه استخدام شرکت فاکسکان برخورد قانونی انجام دهد.

مخالفان هندی از نخست وزیر این کشور خواسته‌اند تا شیوه‌های استخدام شرکت تایوانی فاکسکان( تولیدکننده لوازم الکترونیکی) را تحت نظر بگیرد .این درخواست بعد از ناآرامی های اخیری بود که در کارخانه فاکسکان مستقر در هند رخ داد. دهلی نو ماه های اخیر شاهد اعتصاب گسترده کارگرانی بود که از شرایط نامناسب کار و دستمزد پایین رنج می بردند. مخالفان دولت معتقدند که این شرکت تایوانی طبق قوانین کار هند حقوق کارگران را نقض کرده است. به همین علت آنها از دولت می خواهند تا در این مورد دخالت کند و تحقیقات رسمی را در این زمینه انجام دهد. چنانچه نتایج تحقیقات ادعای آنها را ثابت کند، دولت باید این شرکت را به دلیل نقض قوانین جریمه کند. البته هنوز نارندا مودی نسبت به این درخواست واکنشی نشان نداد.

فاکس‌کان یکی از بزرگترین سازندگان لوازم الکترونیکی در جهان محسوب می شود. حجم زیادی از محصولات شرکت‌های مهمی نظیر اپل، سامسونگ و گوگل در این کارخانه تولید می شود. اما سال‌های اخیر به دلیل شرایط نامناسب کار در کارخانه‌های خود در سراسر جهان مورد انتقاد شدیدی قرار گرفته است.

حزب مخالف هند بعد از انتشار گزارش رویترز در مورد عدم استخدام زنان متاهل در فاکسکان روز شنبه از دولت خواست تا از فاکسکان در مورد شیوه های استخدام این شرکت سوال کند. دولت هم در حال حاضر منتظر گزارش مفصلی از ایالت تامیل نادو(سایت کارخانه) است. این داستان بحث هایی را در کانال های تلویزیونی، سرمقاله های روزنامه ها و گروه های مدافع حقوق زنان از جمله حزب مودی به راه انداخته است.

کارتی پی چیدامبارام، یکی از قانون گذاران کنگره در نامه ای به منسوخ مانداویا( وزیر کار) نوشت:« فاکسکان مشوق های قابل توجهی از دولت فدرال دریافت می کند . بنابراین باید از این شرکت خواسته شود تا در مورد اقدامات اخیر خود توضیح دهد. این کار باعث می شود ما مطمئن شویک که فعالیت های آنها با “قوانین و ارزش های هند” مطابقت دارد.»
چیدامبارام با انتشار پستی در پلتفرم X نوشت: «درست است که جذب سرمایه خارجی اهمیت زیادی دارد اما، نباید به قیمت بی توجهی به ارزش های فرهنگی ما تمام شود.»

تحقیقات رویترز نشان داد که فاکسکان به طور سیستماتیک از استخدام زنان متاهل در خطوط تولید کارخانه هند جلوگیری می کند. آنها معتقدند زنان متاهل مسئولیت خانوادگی بیشتری نسبت به زنان مجرد دارند. آنها به علت بارداری نیاز به مرخصی های بیشتری دارند. بنابراین، برای مشاغل حاضر در خطوط تولید گزینه مناسبی نیستند.

در واکنش به تحقیقات منتشر شده روز سه شنبه، اپل و فاکسکان به ادعای رویترز در مورد شیوه های نادرست استخدام سال 2022 اعتراف کردند و گفتند که برای حل این مشکلات اقدام های مهمی انجام داده اند. با این حال، طبق شواهد رویترز تمامی اقدامات تبعیض آمیز در کارخانه Sriperumbudur بین سال های 2023 و 2024 صورت گرفت. فاکسکان گفت که “به شدت ادعاهای تبعیض شغلی بر اساس وضعیت تاهل، جنسیت، مذهب یا هر شکل دیگری را رد می کند.”

اپل اعلام کرد :”تمام تامین کنندگانش از جمله فاکسکان، زنان متاهل را استخدام می کنند. زمانی که موضوع نگرانی ها در مورد شیوه های استخدام برای اولین بار در سال 2022 مطرح شد، ما بلافاصله وارد عمل شدیم و با تامین کننده خود برای انجام ممیزی های ماهانه جهت شناسایی مشکلات و اطمینان از رعایت استانداردهای لازم همکاری کردیم.”

فاکسکان در حال حاضر به کارگران کارخانه هند غذا، محل اقامت و حقوق ماهانه 200 دلار ارائه می دهد. اما کارگران خطوط مونتاژ در کارخانه ژنگژو چین طبق تحقیقات رویترز بین 400 تا 800 دلار در ماه دریافت می کنند. با این تفاوت که، در آنجا حرفی از وضعیت تاهل یا الزام های جنسیتی مطرح نیست!

واسوکی اومانات از حزب کمونیست هند (مارکسیست) و یکی دیگر از مخالفان مودی گفت: « آنها نمی توانند در چین تبعیض قائل شوند، پس چرا می توانند در هند هر کاری که دلشان خواست انجام دهند؟! اتحادیه های کارگری، سازمان های رفاه زنان و نیروهای دموکراتیک باید صدای خود را علیه این تبعیض بلند کنند.» حزب کمونیست هند (مارکسیست-لنینیست) آزادیبخش این هفته گفت که باید علیه آنچه که آن را «رویه استثمارگرانه و تبعیض آمیز (استخدام) خواند، اقدام کرد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

هفده + 16 =