اتهام کلاهبرداری وزارت دادگستری ایالات متحده به بوئینگ!!

اتهام کلاهبرداری وزارت دادگستری ایالات متحده به بوئینگ!!

آخرین بروز رسانی: 12 تیر 1403توسط برچسب‌ها: , ,

وزارت دادگستری ایالات متحده شرکت بوئینگ را به کلاهبرداری متهم کرد.

وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ) معتقد است که شرکت بوئینگ در گزارش دو سقوط مرگبار پنج سال پیش تقلب کرده است. این خبر درحالی منتشر شد که، این شرکت در حال بستن قرارداد همکاری جدیدی در زمینه هوا-فضاست. این خبر خشم خانواده‌های مسافرانی که در سانحه‌های دلخراش پرواز 610 لایون ایر و پرواز 302 خطوط هوایی اتیوپی جان باختند، را برانگیخت. در این دو حادثه 346 نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش های مختلف، بوئینگ تا پایان هفته فرصت دارد تا در مورد پذیرش این توافق و توقف رسیدگی پرونده تصمیم بگیرد. خانواده‌های قربانیان دو سانحه مرگبار 737 مکس از معامله‌ی پیشنهادی بین بوئینگ و وزارت دادگستری آمریکا خشمگین هستند . بندهای این توافق نامه ننگین شامل:

• پرداخت جریمه توسط بوئینگ: مبلغ جریمه هنوز معلوم نیست، اما به نظر می‌رسد کمتر از مقدار جریمه‌ای باشد که قبل از این توسط دادستان کل مطرح شده بود.
• گذراندن دوره‌ی سه ساله تحت نظارت: تمام فعالیت های بوئینگ به مدت سه سال تحت نظارت مقامات دولتی خواهد بود.
• کار تحت نظارت شرکتی: بوئینگ باید تحت نظارت یک ناظر شرکتی کار کند.
این شرایط خشم خانواده‌های قربانیان را برانگیخته است. آن‌ها معتقدند که این معامله کافی نیست و بوئینگ به راحتی از جنایاتی که انجام داد قسر در می رود.

سقوط 737 مکس در اکتبر 2018 و مارس 2019 منجر به زمینگیر شدن جهانی این هواپیمای مسافربری به مدت دو سال شد. در سال 2021، بوئینگ و وزارت دادگستری به یک توافق بحث برانگیز تعویق تعقیب قضایی دست یافتند که این شرکت را از اتهامات توطئه جنایی مرتبط با کلاهبرداری محافظت می کرد. با این حال در اوایل سال جاری، پس از فرود اضطراری یک جت کاملاً جدید 737 مکس به دلیل منفجر شدن پنل کابین در حین پرواز، بوئینگ تحت نظارت شدید دولت فدرال قرار گرفت. این حادثه باعث شد تا وزارت دادگستری اعلام کند که بوئینگ توافقنامه 2021 را نقض کرده است.

توافق نامه جدید نشان می دهد که بوئینگ باید به جای تعیین ناظر شرکتی خود، به طور مستقل توسط وزارت دادگستری کنترل شود. کاسل وکیل خانواده یکی از کشته شدگان گفت: «این معامله به هیچ وجه تایید نمی کند که بوئینگ 346 نفر را کشته است. بلکه بر عکس، ادعا می کند که بوئینگ به هیچ قربانی آسیب نرسانده است.»

بوئینگ با خرید شرکت Spirit AeroSystems( تامین کننده کلیدی) در معامله ای به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار موافقت کرده است. اعتراف به اتهامات جنایی یک نقطه تاریک در سابقه درخشان بوئینگ خواهد بود.
پس از آن که وزارت دادگستری متوجه شد بوئینگ توافقنامه 2021 را نقض کرده است، مذاکرات مربوط به دادخواهی آغاز شد. بوئینگ نتوانست سیستم مناسبی برای جلوگیری و کشف تقلب راه اندازی کند. انفجار پانل بدنه در ماه ژانویه در یک هواپیمای بوئینگ که توسط خطوط هوایی آلاسکا اداره می شد، مشکلات عمده تولید و کیفیت را آشکار کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیچ‌های یک دوشاخه در را محکم می‌کردند، ناپدید شده اند. این حادثه پیامدهای منفی زیادی بر بوئینگ داشت. به طوری که سهام آن در سال جاری حدود یک سوم سقوط کرد به دلیل مشکلات کیفی، اداره هوانوردی FAA تولید 737 Max را محدود کرد. آنها علاوه بر این از بوئینگ خواستند تا برنامه ای برای رفع این مشکلات ارائه دهد. همزمان با این اتفاق ها، بوئینگ به دنبال یک مدیرعامل جدید است. دیو کالهون مدیر عامل فعلی قصد دارد تا اواخر امسال از سمت خود کناره گیری کند. سال 2021، بوئینگ اعتراف کرد که FAA را در مورد سیستم کنترل پرواز فریب داده است. این شرکت قول داده است که ایمنی هواپیماهای خود را بهبود ببخشد و نتایج اقدام های خود را به وزارت دادگستری گزارش دهد. دولت هم موافقت کرد که این اتهامات را پس از سه سال کنار بگذارد. با این حال، حادثه انفجار اخیر، وزارت دادگستری را وادار کرد تا در این قرارداد تجدید نظر کند و آینده بوئینگ را در هاله ای از ابهام قرار دهد.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

پنج × 1 =