چه نوع حساب های بانکی مشمول مالیات می شوند؟

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، هر حسابی که بیشتر از 100 تراکنش در ماه داشته باشد و حداقل 35 میلیون تومان در این تراکنش‌ها جابه‌جا شود، حساب تجاری تلقی شده و مالیات به آن تعلق می گیرد.

hesab
ساماندهی دستگاه های POS در طول یک سال اخیر، برخی از فروشندگان را به دردسر انداخته و باعث شده است افراد از روش های انتقال وجه به صورت کارت به کارت استفاده کنند. به همین علت سازمان مالیاتی اعلام کرد با تفکیک حساب های شخصی از حساب های تجاری، حساب متصل به دستگاه های پوز را بررسی خواهند کرد و در صورت تخلف با متخلفان برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

بر اساس گزارش های فن تک و به نقل از ایرنا، اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی درباره نحوه شناسایی حساب‌های تجاری از غیرتجاری اعلام کرد طبق مصوبه شورای پول هر حسابی که حجم تراکنش آن بیش از 100 مورد باشد و مبلغ 35 میلیون تومان در تراکنش‌ها منتقل شود، حساب تجاری محسوب می‌شود.

اصغر ابوالحسنی در ادامه افزود: ابتدا پیامکی برای افراد فرستاده می‌شود تا به آن ها اطلاع دهد که حسابی که با آن کار می کنند از نوع تجاری است و مالیات به آن تعلق خواهد گرفت. اگر شخص ادعا کند که کار تجاری انجام نداده و حساب او به اشتباه جزو حساب‌های تجاری تشخیص داده شده، می‌تواند مدارک خود را برای انجام بررسی های بیشتربه سازمان مالیاتی ارائه دهد.

ابوالحسنی گفت طبق برنامه ریزی های به عمل آمده، از ابتدای مهرماه، پیامک حساب‌های تجاری یا غیرتجاری برای مردم ارسال خواهد شد.

ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی در مورد سقف انتقال تراکنش های صاحبان حساب‌های تجاری گفت: «سقف روزانه نقل و انتقالات غیر حضوری به 5 میلیارد ریال و ماهانه حداکثر تا 30 میلیارد ریال افزایش یافته است. علاوه بر آن، از آنجایی که ابزار چک در کسب و کارهای مردم کاربرد زیادی دارد، ثبت صدور و تأیید چک‌ها در سامانه صیاد به منظور صدور یا اعطای دسته چک جدید برای همه ی مردم 80 درصد در نظر گرفته شده بود، برای مالکان حساب‌های تجاری به 60 درصد کاهش پیدا کرد.»


چاپ