عوارض جانبی مصرف داروی لاغری Ozempic

آیا قطع مصرف داروی لاغری Ozempic با عوارض جانبی همراه خواهد بود؟

داروی اوزمپتیک

داروی Ozempic معمولا برای درمان بیماری های دیابت نوع 2 تجویز می شود. اما این دارو توانست سال گذشته به عنوان داروی کاهش وزن از سازمان و غذا دارو ایالان متحده مجوز بگیرد. داروی اوزمپیک باعث افزایش سطح انسولین و کاهش اشتها در بدن می شود. بعضی از پزشکان معتقدند قطع خودسرانه این دارو می تواند باعث افزایش اشتها، بازگشت به وزن قبلی، حالت تهوع، اسهال و استفراغ در افراد شود.

داروی Ozempic در کاهش وزن عملکرد خوبی از خود نشان داد. داروهایی نظیر سماگلوتید (با نام تجاری اوزمپیک و Wegoye) و تیرزپاتید از معروف ترین داروهای لاغری حاضر در جهان هستند که با تقلید از هورمون های بدن، احساس گرسنگی را کاهش می دهند. اما سئوالی که در ذهن شما هم شاید به وجود آمده یاشد این است: آیا با قطع مصرف این داروها، وزن ما دوباره به حالت قبل برمی‌گردد؟ متاسفانه باید بگویم بله! قطع مصرف تیرزپاتید و سماگلوتید در بیشتر افراد به حالت اول بر می گردد. پس فایده این داروهای گران قیمت چیست؟

این داروها در بلندمدت تاثیرگذار هستند، نه در کوتاه مدت!

فرض کنید به عفونت باکتریایی مبتلا شدید، پزشک شما آنتی بیوتیک برای درمان تجویز می کند. آنتی بیوتیک به بدن کمک می کند با میکروب های عامل بیماری مبارزه کند. تا زمانی که دوره مصرف داروها را به پایان برسانید، عفونت کامل برطرف می شود.

در مورد چاقی هم؛ مصرف داروی تیرزپاتید یا سماگلوتید می‌تواند به بدن در از بین بردن چربی کمک کند. با این حال، این داروها علت اصلی چاقی را در بدن درمان نمی کنند. چاقی یک بیماری مزمن و پیچیده است. وقتی مصرف دارو را قطع کنید، وزن دوباره به حالت قبل برمی‌گردد. برای درک بهتر بیماری فشار خون بالا یا همان «هیپرتنشن» را در نظر بگیرید. درمان های فشار خون بالا مادام العمر هستند یعنی، داروها را باید تا زمانی که زنده اید مصرف کنید. در مورد چاقی هم موضوع صدق می کند. داروها موثر هستند، اما فقط در صورتی که به مصرف آن‌ها ادامه دهید.

چرا افراد مصرف دارو را قطع می‌کنند؟

تحقیقات بالینی نشان می‌دهند که بین ۶ تا ۱۳.۵ درصد از شرکت‌کنندگان به دلیل عوارض جانبی، مصرف این داروها را قطع می‌کنند. افرادی هم هستند که به دلیل هزینه بالا مجبور به قطع مصرف آن شده اند.

پس از قطع مصرف چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی مصرف تیرزپاتید یا سماگلوتید را قطع کنید، چند روز یا حتی چند هفته طول می‌کشد تا اثر دارو به طور کامل از بدن شما خارج شود. در طول این مدت، چه اتفاق هایی رخ می‌دهد:

• احساس گرشنگی می کنید: زیرا هم مغز و هم روده‌ی شما دیگر به علت مصرف دارو، احساس سیری نمی کند.
• قند خون افزایش می‌یابد: چون دارو دیگر روی لوزالمعده برای کنترل قند خون اثر نمی‌گذارد، قند خون افزایش پیدا می کند. اگر علاوه بر چاقی به دیابت هم مبتلا هستید، شاید برای

کنترل قند خون نیاز به مصرف داروهای دیگری داشته باشید. چه دیابت داشته باشید چه نداشته باشید، برای کنترل قند خون نیاز به مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین پیدا کنید.

• در بلندمدت با بازگشت وزن، فشار خون و سطح کلسترول نیز به حالت قبلی خود بازمی‌گردند.
• بازگشت وزن معمولا به صورت چربی خواهد بود: چون چربی سریع‌تر از توده عضلانی برمی‌گردد.
• در حالی که دارو مصرف می‌کردید، نسبت چربی از دست رفته بیشتر از توده عضلانی بوده است. نمی توان از کاهش توده عضلانی در هنگام کاهش وزن جلوگیری کرد. مشکل اینجاست که با قطع دارو، بدن شما ترجیح می دهد چربی ذخیره ‌کند.

آیا قطع و شروع مجدد داروها مشکل‌ساز است؟

افرادی که با مصرف تیرزپاتید یا سماگلوتید دچار نوسان وزن می‌شوند، ممکن است با مشکل مواجه شوند. رژیم گرفتن و قطع کردن مداوم آن، مانند یک ترن هوایی برای بدن عمل می‌کند. هر بار که وزن برمی‌گردد، بدن با افزایش ناگهانی فشار خون، ضربان قلب و نحوه پردازش قند و چربی مواجه می‌شود. این جریان می‌تواند باعث فشار روی قلب و کل سیستم قلبی عروقی شود تا بتوانند به نوسانات بیش از حد واکنش مناسب نشان دهند.
جالب اینجاست که خطر نوسانات وزن برای افرادی که چاق نیستند، بیشتر است. این موضوع می تواند برای افرادی که چاق نیستند ولی برای کاهش وزن از داروهای تیرزپاتید یا سماگلوتید استفاده می‌کنند خطرناک باشد.


چاپ