TSMC تولید تراشه 2 نانومتری را تا سال 2026 به تعویق انداخت!

شرکت TSMC به عنوان بزرگترین شرکت سازنده تراشه جهان قصد دارد تولید تراشه های 2 نانومتری خود را تا سال 2026 به تعویق بیاندازد.

تراشه 2 نانومتری TSMC

براساس گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از فون ارنا؛ شرکت تایوانی TSMC در حال حاضر تمام ظرفیت تولید خود را به تراشه های 3 نانومتری A17 Pro اختصاص داده است. این تراشه ها در نسخه های ممتاز آیفون15 پرو و آیفون15 پرومکس شرکت اپل استفاده می شود. طبق گزارش شرکت میزان بازدهی تراشه هایی که با گره فرآیندی جدید تولید می شوند حدود 70% بود که معمولا برای سال اول خیلی بد نیست. علاوه براین، بزرگترین کارخانه تراشه سازی جهان یک قرارداد شیرین دیگری هم با اپل بست. TSMC در قرارداد جدید خود تمام خسارت های مربوط به فرآیند ساخت تراشه های 3 نانومتری را بعهده گرفت. البته این قرارداد برای هر دو شرکت دو سر سود است. اپل به لطف شرکت تایوانی اولین سازنده گوشی های هوشمندی خواهد بود که از تراشه 3 نانومتری استفاده می کند. حساسیت های تولید تراشه ها تا حدی است که بزرگترین کارخانه ریخته گری جهان به سختی می تواند خط تولید خود را برای تولید انبوه تراشه های 2 نانومتری آماده کند.

TSMC در ابتدا برنامه ریزی کرد که تولید تراشه های 2 نانومتری را در سال 2025 آغاز کند. اما گزارش های جدیدی که از منابع نزدیک به شرکت فاش شد نشان می دهد که تولید انبوه این تراشه ها احتمال دارد تا سال 2026 به تعویق بیافتد. چرا تولید تراشه ها براساس گره 2 نانومتری اهمیت زیادی دارد؟! تراشه های 2 نانومتری می توانند جایگزین ترانزیستورهای FinFET با Gate-all-around (GAA) شوند. به علاوه، در تولید آنها دومی از نانوصفحات عمودی روی استفاده می شود که به گیت امکان می دهد کانال را از هر چهار طرف کنترل کند. این کار باعث می شود نشت جریان و مصرف انرژی تراشه تا حد زیادی کاهش یابد و به جای آن جریان درایو بهبود پیدا کند. کارخانه ریخته گری تراشه Samsung Foundry در حال حاضر از GAA با گره 3 نانومتری استفاده می کند. اما TSMC قصد دارد از GAAبرای تولید تراشه های 2 نانومتری استفاده کند.

ساخت تاسیسات مورد نیاز ساخت تراشه 2 نانومتری TSMC به کندی پیش می رود. یکی از دلایل اصلی آن، کاهش میزان تقاضای جهانی برای نیمه هادی هاست. اگر بازسازی‌ کارخانه در Hsinchu Baosha با همین روند فعلی ادامه پیدا کند، تولید تراشه 2 نانومتری به سال 2026 موکول خواهد شد. TSMC این ادعاها را رد کرد ولی، به نظر می رسد اگر شرکت سامسونگ موفق شود تا سال 2025 تراشه 2 نانومتری را به بازار عرضه کند، شرکت تایوانی بیشتر تحت فشار قرار خواهد گرفت . البته TSMC علاوه بر سامسونگ باید نگران اینتل هم باشد. اینتل قصد دارد فناوری Power Via را به تراشه های خود اضافه کند. فناوری Power Via خطوط منبع تغذیه را به پشت قالب منتقل می کند. این کار می تواند قدرت و عملکرد تراشه را تا حد زیادی بهبود ببخشد. TSMC قصد دارد از این فناوری در تراشه های 2 نانومتری استفاده کند. اینتل پیش بینی می کند با عرضه تراشه های(1.8 نانومتری) تا سال 2025 می تواند رهبری صنعت تراشه سازی را از TSMC و Samsung Foundry بازپس بگیرد.


چاپ