شرکت TSMC تولید انبوه تراشه های 3 نانومتری را شروع کرد

شرکت TSMC تولید انبوه تراشه های 3 نانومتری را شروع کرد

آخرین بروز رسانی: 10 دی 1401توسط برچسب‌ها: , , ,

شرکت تایوانی TSMC تولید انبوه پیشرفته ترین تراشه خود (تراشه های 3 نانومتری) را در این کشور شروع کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز؛ بزرگ ترین کارخانه سازنده تراشه جهان TSMC قصد دارد تولید انبوه پیشرفته ترین تراشه خود را از روز پنج شنبه در جنوب تایوان آغاز کند. رئیس این شرکت اعلام کرد که به توسعه ظرفیت تولید خود ادامه خواهد داد.

صنعت تراشه مدتهاست که منتظر تولید انبوه تراشه‌ها با فناوری 3 نانومتری است. این شرکت مدتی بر روی برنامه های توسعه ساخت تراشه در داخل و خارج کشور تمرکز دارد و سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه انجام داده است. تراشه های TSMC از صنعت ساخت تلفن های همراه گرفته تا جت های جنگنده، جایگاه بسیار مهمی دارد.

مارک لیو، رئیس TSMC در مراسمی به مناسبت افزایش تولید و ظرفیت در شهر جنوبی تاینان، گفت: ” برای حفظ جایگاه شرکت در صنعت تراشه سرمایه گذاری های زیادی خواهد کرد.” لیو گفت که آمار تقاضا برای تراشه 3 نانومتری این شرکت بسیار بالاست. این تراشه ها از اتصال 5G پشتیبانی می کند و در انجام محاسبات پیچیده عملکرد خیلی خوبی دارد. در اوایل دسامبر 2022، TSMC اعلام کرد که مبلغ سرمایه گذاری خود در کارخانه جدید آریزونا را سه برابر خواهد کرد و به رقم 40 میلیارد دلار می رساند. این یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های خارجی در طول تاریخ ایالات متحده است.

از مشتریان اصلی این شرکت تایوانی Apple Inc (AAPL.O) و Nvidia Corp (NVDA.O) هستند. این شرکت علاوه بر این، مشغول ساخت یک کارخانه تراشه در ژاپن است و قصد دارد یک کارخانه دیگر نیز در آلمان راه اندازی کند.

لیو در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که از پرسید: آیا سرمایه گذاری های خارجی TSMC موقعیت کلیدی تایوان را در بخش نیمه هادی تضعیف نمی کند؟! گفت: “افزایش حجم تولید تراشه نشان می دهد که این شرکت اقدامات مهمی برای توسعه فناوری پیشرفته و گسترش ظرفیت در تایوان انجام خواهد داد”.

دولت تایوان نگرانی‌های موجود در مورد تضعیف جایگاه این کشور در صنعت تراشه را رد کرد و اعلام کرد موقعیت این جزیره به‌عنوان تولیدکننده عمده نیمه‌رساناها و سازنده پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان حفظ خواهد شد.

لیو گفت که تولید انبوه تراشه های 3 نانومتری، 1.5 تریلیون دلار در مدت پنج سال نصیب شرکت خواهد کرد. این شرکت هم اکنون در حال ساخت کارخانه هایی در شمال و جنوب تایوان برای تولید نسل بعدی تراشه ها، یعنی تراشه های 2 نانومتری است. TSMC بارها اعلام کرد بیشترین حجم تولید در تایوان صورت خواهد گرفت.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

ده − پنج =