پوشش دهی اینترنت 5G مبتنی بر فضا در سراسر جهان!

اینترنت 5G به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جهانی در شبکه های تلفن همراه است. تفاوت نسل جدید اینترنت همراه نسبت به نسل 4G در میزان سرعت، تأخیر و ظرفیت پهنای باند آن نهفته است.

اینترنت 5G

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ast-science ؛ سرعت و پهنای باند اینترنت 5G کمک می کند بعضی از برنامه ها به راحتی اجرا شوند. اما، با این وجود فناوری جدید محدودیت هایی هم دارد. به عنوان نمونه: اینترنت 5G در مناطق دور افتاده و فاقد زیرساخت شبکه، قابل دسترسی نیست!
برای حل این مشکل، شرکت های فناوری در حال توسعه روش های جدیدی هستند که می توانند پوشش 5G را به مناطقی که تا قبل از این فاقد شبکه بودند، گسترش دهد. یکی از این روش ها: استفاده از اینترنت 5G مبتنی بر فضاست!
پوشش 5G مبتنی بر فضا به این معناست که هر نقطه از زمین مانند مناطق دورافتاده، مناطق روستایی و مناطقی که زیرساخت های شبکه در آن محل ها ضعیف هستند می تواند به اینترنت 5Gدسترسی داشته باشند. در این روش برای برقرای اتصال از ماهواره ها برای ارسال سیگنال های 5G به زمین استفاده می کنند.


در حال حاضر چندین شرکت مشغول توسعه فناوری اینترنت 5G مبتنی برفضا هستند. یکی از شرکت های پیشرو، OneWeb است. OneWeb مشغول ساخت و آماده سازی شبکه های ماهواره ای 5G است که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال 2023 آماده بهره برداری خواهد بود. این شبکه در مجموع از 650 ماهواره برای پوشش دهی فناوری 5G در سراسر زمین استفاده می کند. یکی از شرکت های دیگر، شرکت اسپیس ایکس است. SpaceX در حال ساخت یک شبکه ماهواره ای است که تا سال 2024 وارد فاز عملیاتی می شود. این شبکه در مجموع از 4200 ماهواره برای پوشش دهی اینترنت 5G در سراسر زمین استفاده می کند.  

اینترنت 5G می تواند نحوه دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان متحول کند. این فناوری می تواند با تحت پوشش قرار دادن مناطق دور افتاده زمین به بالارفتن کیفیت زندگی مردم کمک کند.


مزایای اینترنت 5G مبتنی بر فضا


روش ارسال اینترنت 5G مبتنی بر فضا نسبت به ارائه اینترنت 5G مبتنی بر زمین مزیت هایی دارد که عبارتند از:

پوشش سراسری: اینترنت 5G مبتنی بر فضا می تواند دور افتاده ترین مناطق زمین را تحت پوشش دهد.
دوام: ماهواره ها می توانند در سخت ترین شرایط آب و هوایی کار کنند.
امنیت: ارتباطات ماهواره ای از امنیت بالاتری نسبت به ارتباطات زمینی برخوردار هستند.

معایب اینترنت 5G مبتنی بر فضا


فناوری5G مبتنی بر فضا معایبی هم دارند مانند:
هزینه: راه اندازی و نگهداری یک شبکه ماهواره ای 5G به هزینه زیادی نیاز دارد.
میزان تأخیر: تأخیر در ارتباطات ماهواره ای به علت مسافت زیاد می تواند بیشتر از تأخیر در ارتباطات زمینی باشد.
تأخیر در اینترنت 5G مبتنی بر فضا می تواند بین 20 تا 30 میلی ثانیه باشد. این تأخیر می تواند برای برخی از برنامه ها، مانند بازی های آنلاین و واقعیت مجازی، مشکل ساز باشد. تأخیر در اینترنت 5G مبتنی بر زمین به طور کلی بین 1 تا 5 میلی ثانیه می باشد. این تأخیر برای اجرای بیشتر برنامه ها قابل قبول است. اگر مزایای پوشش سراسری، دوام و امنیت فناوری 5G مبتنی بر فضا برای یک برنامه خاص بیشتر از تأخیر آن باشد، استفاده از 5G مبتنی بر فضا گزینه بهتری برای کاربران خواهد بود.


چاپ