اولین بیمار دیابتی جهان در چین درمان شد!!!

دانشمندان چینی موفق شدند برای اولین بار در علم پزشکی یک بیمار مبتلا به دیابت نوع2 را به طور کامل درمان کنند.

درمان دیابت چین

یک مرد 59 ساله چینی که سال ها از عوارض بیماری دیابت نوع2 رنج می برد، توسط پزشکان چینی به طور کامل درمان شد. این موفقیت، یک دستاورد مهم در دنیای پزشکی محسوب می شود. دانشمندان و پزشکان چینی از روش سلول درمانی برای درمان دیابت استفاده کردند. این بیمار 25 سال با عوارض بیماری دیابت نوع 2 دست و پنجه نرم می کرد. او بعد از عمل پیوند کلیه که در سال 2017 انجام داد، حجم زیادی از سلول‌های جزایری پانکراس خود را که در تنظیم قند خون بدن نقش مهمی ایفا می کنند را از دست داد. بعد از این عمل بیمار مجبور بود چندین بار در طول روز انسولین تزریق کند.

پروفسور تیموتی کافر، از دانشگاه بریتیش کلمبیا به روزنامه SCMP چین گفت:" به نظر من این مطالعه گامی مهم در زمینه درمان دیابت با کمک سلول‌های بنیادی است.» روش درمانی جدید، پیوند سلول‌های جزایری (Islet Cells) نام دارد و می تواند به عنوان یک روش جایگزین به جای روش‌های درمانی مرسوم دیابت مانند تزریق انسولین مورد استفاده قرار بگیرد. سلول‌های جزایری موجود در پانکراس مسئولیت تولید انسولین در بدن را دارند . در افراد مبتلا به دیابت، این سلول‌ها به درستی کار نمی‌کنند و یا از بین رفته اند. حدود ده سال است که محققان چینی مشغول بررسی روشی برای تولید این سلول‌ها از طریق سلول‌های بنیادی انسانی هستند.

بیمار چینی در جولای 2021 تحت عمل پیوند سلولی قرار گرفت. او بعد از گذشت 11 هفته بعد، دیگر نیازی به تزریق خارجی انسولین نداشت و ظرف کمتر از یک سال، وابستگی او به مصرف داروهای خوراکی برای کنترل قند خون به طور کامل از بین رفت. تیم پزشکی، به رهبری دکتر یین هائو پژوهشگر معروف بیمارستان چانگ‌ژنگ شانگهای، در این مطالعه از سلول‌های تک‌هسته‌ای خون محیطی (Peripheral Blood Mononuclear Cells) خود بیمار استفاده کرد. این سلول‌ها به «سلول‌های بنیادی» تبدیل شدند. سپس در یک محیط کشت مصنوعی، بافت جزایری پانکراس را بازسازی کردند.
دکتر یین معتقد است این موفقیت، گام مهمی در عرصه پزشکی ترمیمی یا پزشکی بازساختی به شمار می‌رود. پزشکی ترمیمی یکی از شاخه های علم پزشکی است که با استفاده از توانایی طبیعی بدن برای بازسازی و ترمیم خود به درمان بیماری‌ها می‌پردازد.

یکی از چالش‌های مهم در مسیر این تحقیقات، تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در حجم بالا بود. در اوایل سال جاری، تیمی از محققان دیابت به رهبری پروفسور کافر در مقاله‌ای منتشر شده در مجله «تحقیقات و درمان سلول‌های بنیادی» به بررسی روش‌هایی برای بهبود تولید انبوه این سلول‌ها پرداختند. پارامترهای مهمی در کنترل کیفیت روش سلول درمانی نقش داشت. نتایج این تحقیق اطلاعات ارزشمندی را در راستای تولید انبوه سلول‌های پانکراس با استفاده از سلول‌های بنیادی انسانی (hPSC) ارائه می‌دهد و روش‌هایی برای استانداردسازی فرآیند تولید پیشنهاد می‌کند.

 سابقه بیماری دیابت در چین

جمعیت چین فقط ۱۷.۷ درصد از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد. اما طبق آمار دکتر هوانگ یانژونگ پژوهشگر ارشد حوزه سلامت جهانی، حدود یک‌چهارم کل افراد دیابتی جهان به این کشور تعلق دارد. این حجم بالای بیماران دیابتی، بار سنگینی بر دوش سیستم های بهداشت و درمان چین می‌گذارد. بر اساس آمار فدراسیون بین‌المللی دیابت، چین با ۱۴۰ میلیون فرد مبتلا به دیابت، بیشترین تعداد افراد دیابتی را در جهان دارد. از این تعداد، حدود ۴۰ میلیون نفر انسولین تزریق می کنند. با کمک این روش درمانی جدید می‌توان بیماران زیادی را از مصرف داروهای مزمن رها کرد، سلامت و کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشید و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را کاهش داد.


چاپ