نیروی دریایی آمریکا از سه سامانه جدید پدافند هوایی رونمایی کرد!

نیروی دریایی آمریکا سه سامانه جدید پدافند هوایی را به میدان های نبرد می آورد.

پدافند هوایی نیروی دریایی آمریکا

تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده در حال بروز رسانی و تقویت قدرت دفاع هوایی است. آنها به تازگی از سه سامانه جدید پدافند هوایی رونمایی کردند. تجهیزات نظامی جدید می تواند قدرت مانور نیروها را در برابر انواع تهدیدات هوایی افزایش دهد. هنوز اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد سامانه های نسل بعدی منتشر نشد اما، به نظر می رسد این سامانه ها ترکیبی از سیستم های موشکی کوتاه برد، میان برد و دور برد است تا بتواند مانند یک سپردفاعی چند لایه در اطراف تفنگداران نیروی دریایی در میدان های جنگ عمل کند.

این اقدام به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده وزارت دفاع آمریکا برای مدرن‌سازی و ارتقای توان دفاعی خود در برابر انواع مختلف تهدیدات از جمله موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و پهپادهاست.
کارشناسان نظامی معتقدند، به‌کارگیری سامانه‌های جدید به تفنگداران دریایی قابلیت انعطاف پذیری و قدرت مانور بیشتری در جابجایی و استقرار در مناطق مختلف می دهد. علاوه براین؛ می تواند از آنها در برابر حملات هوایی پیچیده محافظت کند. به احتمال زیاد سامانه‌های جدید تا چند ماه آینده وارد فاز عملیاتی می شوند تا بتوانند در میدان جنگ توان دفاعی تفنگداران دریایی را افزایش دهند.

تفنگداران نیروی دریایی آمریکا تا سال ۲۰۲۵ قصد دارند سه سامانه‌ی دفاع هوایی سیار را وارد فاز عملیاتی کنند. یکی از این سامانه‌ها پرتابگر اصلاح‌شده‌ی سیستم «گنبد آهنین» (Iron Dome) است. حداقل دو تا از این سه سامانه در منطقه‌ی اقیانوس هند- آرام (Indo-Pacific) مستقر خواهد شد.

سامانه های نسل بعدی شامل «سامانه‌ی رهگیری میان‌برد» (MRIC)، «سامانه‌ی یکپارچه‌ی دفاع هوایی تفنگداران دریایی» (MADIS) و «سامانه‌ی دفاع هوایی سبک تفنگداران دریایی» (LMADIS) می شوند. این سامانه ها قرار است قبل از تحویل به تفنگداران دریایی در سال ۲۰۲۵، مورد آزمایش قرار بگیرند.

طبق گفته‌ی سرهنگ اندرو کونیکی، مدیر برنامه‌ی دفاع هوایی زمینی (GBAD)، تفنگداران دریایی از لحاظ هزینه و برنامه‌ریزی برای استقرار این سامانه‌ها در مسیر درستی قرار دارند.
سرهنگ کونیکی هفته‌ی گذشته در نمایشگاه «تفنگدار دریایی مدرن» گفت:"این چیزی نیست که ما از منظر دفتر برنامه‌ریزی در حال انجامش هستیم. ماهیت تهدید همواره در حال تغییر است."

تقویت توان دفاعی با ادغام سامانه MRIC

کارشناسان نظامی معتقدند سیستم MRIC برای تقویت دفاع در برابر تهدیدات پیشرفته مانند موشک‌های کروز و پهپادهای بزرگ‌تر، با زرادخانه تفنگداران نیروی دریایی ادغام خواهد شد. این سیستم سیار شبیه به سامانه گنبد آهنین اسرائیل عمل می کند. این سامانه از یک پرتابگر کامیون‌سوار با موشک‌های رهگیر Tamir تشکیل می شود. البته بخش های دیگری هم مانند سیستم فرماندهی و کنترل هوانوردی مشترک (CAC2S)، یک سیستم مدیریت نبرد کوچک (BMC) و رادار زمینی/هوایی با هدف عملیاتی (G/ATOR) مدل AN/TPS-80 دارد. در آزمایش‌های قبلی، نمونه‌ی اولیه‌ی MRIC با تعداد زیادی از تهدیدات هوایی با مسیر پروازی و سرعت منحصربه‌فرد احاطه شده بود. در طول شلیک، سامانه MRIC با استفاده از موشک Tamir موفق شد تمامی اهداف را منهدم کند.

سرگرد جیمز اسلاکوم، سرپرست تیم «سامانه‌ی رهگیری میان‌برد» (MRIC) در اداره‌ی «سامانه‌های زمینی» در طی آزمایشی روی نمونه‌ی اولیه‌ی این سیستم در جولای ۲۰۲۲ گفت: «تفنگداران دریایی و کل وزارت دفاع آمریکا برای مدت طولانی از آسودگی تسلط هوایی برخوردار بوده‌اند. اما با پیشرفته‌تر شدن موشک‌های کروز دوربرد و سامانه‌های سلاح ضدهوایی، دیگر نمی‌توانیم تسلط هوایی را امری مسلم فرض کنیم. ما باید قادر به مقابله با این نوع قابلیت‌ها باشیم.»

سامانه‌ی رهگیری میان‌برد (MRIC) برای « طراحی نیروی تفنگداران دریایی ۲۰۳۰» از اهمیت بالایی برخوردار است و شکاف موجود در قابلیت‌های دفاعی این نیرو را پر می‌کند. سرهنگ کونیکی، یکی از افسران عالی رتبه نیروی دریایی گفت که در ماه سپتامبر مرحله بعدی ارزیابی عملکرد این سامانه ها به اجرا گذاشته می شود. بعد از این مرحله نوبت به آموزش تفنگداران دریایی درباره‌ی نحوه استفاده و استقرار سامانه شروع خواهد شد.  طبق گفته‌ی یک منبع آگاه در این برنامه، تفنگداران دریایی قرار است در سال ۲۰۲۴، ۸۰ موشک رهگیری Tamir را از اسرائیل خریداری کنند.

سلاح‌های دفاعی قابل نصب روی خودرو

تفنگداران دریایی قصد دارند دو سلاح دفاعی قابل نصب روی خودرو را به زرادخانه خود اضافه کنند: سامانه‌ی یکپارچه‌ی دفاع هوایی تفنگداران دریایی (MADIS) و سامانه‌ی دفاع هوایی سبک تفنگداران دریایی (LMADIS) . هر دوی این سامانه‌ها قرار است تحت آزمایش عملیاتی قرار بگیرند و در صورت موفقیت، سال آینده در منطقه‌ی اقیانوس هند-آرام مستقر شوند.

سامانه‌ی MADIS از دو خودروی زرهی سنگین JLTV تشکیل شده که می توانند به صورت همزمان عمل کنند. خودروی اول به رادار ۳۶۰ درجه، مجموعه‌ی فرمان و کنترل، جایگاه نصب سلاح کنترل از راه دور، دوربین اپتیکی-مادون قرمز و سامانه‌ی جنگ الکترونیک مجهز است. خودروی دوم یک جایگاه نصب سلاح کنترل از راه دور RS6 شرکت Kongsberg، موشک‌های استینگر، توپ ۳۰ میلی‌متری XM914، قابلیت جنگ الکترونیک و امکانات دیگر دارد.

سامانه‌ی LMADIS از سلاح‌های الکترونیکی روی یک پلتفرم سبک و جمع‌وجور به نام Polaris MRZR استفاده می‌کند که امکان استقرار آن از طریق حمل‌ونقل هوایی در محیط‌های دورافتاده و چالش‌برانگیز را برای نیروهای نظامی راحت تر می کند. با توجه به تهدید پهپادها در حال حاضر، آمریکا نیاز مبرمی به یک سامانه‌ی همه جانبه برای مقابله‌ی مؤثر با آن‌ها دارد. تفنگداران دریایی معتقدند که LMADIS با قابلیت استقرار سریع می تواند به واحدها برای مقابله با پهپاد کمک کند.


چاپ