لغو مجوز فروش محصولات اینتل و کوالکام به هواوی!

دولت آمریکا مجوزهای صادرات محصولات اینتل و کوالکام را به شرکت هواوی لغو کرد.

هواوی تشدید تحریم

دولت آمریکا تصمیم گرفت مجوز فروش محصولات شرکت های اینتل و کوالکام را به شرکت چینی Huawei لغو کند. این اقدام جدید در ادامه تحریم هایی است که این کشور علیه هواوی از سال ۲۰۱۹ به اجرا در آورد. ایالات متحده از آن سال، هواوی را به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد. طبق قوانین جدید صادراتی شرکت‌های آمریکایی بدون دریافت مجوز، اجازه معامله با این شرکت ها را ندارند.

مجوزهایی که به اینتل و کوالکام داده شده بود به آنها اجازه فروش بعضی از مدل های تراشه‌ را می داد. اما حالا دولت آمریکا این مجوزها را هم لغو کرده است. هنوز دلیل اصلی این لغو مجوزها مشخص نیست، اما به عقیده کارشناسان این اقدام به عنوان بخشی از تلاش‌های مداوم ایالات متحده برای جلوگیری از پیشرفت تکنولوژی چین صورت گرفته است. انتشار این خبر می تواند ضربه بزرگی به هواوی بزند. زیرا؛ این شرکت برای تامین تراشه های مورد نیاز خود به شرکت های آمریکایی وابسته است. باید منتظر ماند و دید که سازنده چینی کمبود تراشه خود را چگونه جبران خواهد کرد.

طبق انون جدید شرکت های اینتل و کوالکام از این به بعد نمی توانند قطعات مورد استفاده در لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند مورد نیاز شرکت هواوی را تامین کنند. وزارت بازرگانی آمریکا از روز گذشته به شرکت های مورد نظر اطلاع داد که مجوزهای فروش تجهیزات آنها باطل شده است. آنها روز گذشته این خبر را تایید کرده بودند ولی نام شرکت ها را مخفی نگه داشتند. لغو مجوزها می تواند تنش موجود در روابط تجاری بین ایالات متحده و چین را تشدید کند. تنها گذشت زمان می تواند پیامدهای واقعی آن را بر روی صنعت فناوری و روابط دو کشور نشان دهد. روابط عمومی شرکت های اینتل و کوالکام واکنشی نسبت به این خبر نشان ندادند.

سئوالی که ذهن ما را قلقلک می دهد این است: چه اتفاقی باعث تشدید تحریم های علیه سازنده چینی شد؟ شاید این اتفاق به رونمایی هواوی از اولین لپ تاپ مجهز به هوش مصنوعی MateBook X Pro بر می گردد. این لپ تاپ مجهز به پردازنده اینتل Core Ultra 9 است. رونمایی این لپ‌تاپ مورد انتقاد سناتورهای جمهوری‌خواه قرار گرفت. آن‌ها معتقدند که این موضوع نشان دهنده چراغ سبز وزارت بازرگانی آمریکا به اینتل برای فروش تراشه های پیشرفته است.

اقدام جدید وزارت بازرگانی پس از فشارهای زیاد سناتورهای حزب جمهوری خواه در کنگره صورت گرفت. آن‌ها از دولت بایدن خواسته بودند تا برای محدود کردن فعالیت‌های هواوی اقدامات سخت‌تری انجام دهد. الیز استفانیک، عضو جمهوری‌خواه کنگره در بیانیه‌ای رسمی گفت: «این اقدام، امنیت ملی آمریکا را تقویت می‌کند، از نوآوری آمریکایی محافظت می‌کند و توانایی کمونیست‌های چین را در پیشرفت فناوری کاهش می‌دهد.» هدف اصلی واشنگتن از تشدید تحریم ها تضعیف توانایی چین در تقویت ارتش است.

 اینتل در حال حاضر با میزان کم تقاضا برای تراشه‌های دیتاسنتر و رایانه‌های شخصی مرسوم دست به گریبان است. ماه گذشته، این شرکت پس از پیش‌بینی درآمد و سود کمتر از برآوردهای بازار برای سه ماهه دوم، ۱۱ میلیارد دلار از ارزش سهام خود را در بازار از دست داد.


چاپ