سرمایه گذاری محرمانه هواوی در دانشگاه های آمریکا!!!

هواوی با وجود تحریم های شدید ایالات متحده به صورت محرمانه در پروژه های تحقیقاتی دانشگاه های آمریکا سرمایه گذاری می کند.

هواوی سرمایه گذاری در اپتیکا

غول فناوری چین از سال 2019 در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفت. وزارت اقتصاد هرگونه فروش تجهیزات مربوط به ساخت تراشه های پیشرفته را به این شرکت چینی ممنوع اعلام کرد. اما با این وجود مدیران شرکت مخفیانه همچنان بودجه های تحقیق و توسعه مراکز دانشگاهی و غیرانتفاعی آمریکا را تامین می‌کنند. گزارشی که بلومبرگ به تازگی منتشر کرد توانست از سرمایه گذاری آنها در بنیاد غیرانتفاعی اپتیکا پرده بردارد. شرکت اپتیکا که در واشنگتن دی سی مستقر است در زمینه حوزه فوتونیک فعالیت می کند. این بنیاد در سال ۱۹۹۸ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون به دانشمندان، دانشجویان و موسسات تحقیقاتی سراسر جهان کمک مالی و خدمات دیگر ارائه می دهد.

اپتیکا توسط کمک‌های مالی شرکت‌ها، بنیادها و افراد حقیقی یا حقوقی تامین مالی می‌شود . علاوه براین؛ این بنیاد از طریق عضویت، فروش انتشارات و برگزاری کنفرانس ها درآمد جداگانه ای کسب می کند. پژوهشگرهای سراسر دنیا از جمله دانشمندان دانشگاه‌های معتبر آمریکا مثل هاروارد که قبلا همکاری خود را با هواوی قطع کرده بودند، برای شرکت در این رقابت تشویق می شوند. طبق یک سند محرمانه که بلومبرگ بدست آورد، بنیاد اپتیکا ملزم نیست هواوی رو به عنوان منبع تامین کننده مالی معرفی کند.

بسیاری از داوطلبان و مقامات دانشگاهی بعد از انتشار این خبر اعلام کردند که از این موضوع اطلاعی نداشته اند. در وب‌سایت رسمی اپتیکا، مشخص شده که این رقابت با پشتوانه مالی هواوی، بیشترین جایزه نقدی رو داره، اما نامی از هواوی به عنوان حامی مالی برده نشده، برعکس ۱۰ فرصت دیگه‌ای که در حال حاضر در سایت ذکر شده. سایت بنیاد اپتیکا هیچ اشاره ای به این موضوع که مسابقه با بودجه‌ی هواوی برگزار می شود، نشد. برعکس ۱۰ مسابقه قبلی در این مسابقه اسمی از هواوی آورده نشد.

این توافق به هواوی اجازه خواهد داد تا همچنان حامی مالی تحقیقات مهم بین‌المللی باقی بماند. سخنگوی هواوی اعلام کرد که این غول چینی و بنیاد اپتیکا این مسابقه رو برای حمایت از تحقیقات بین‌المللی و ترویج ارتباطات علمی راه‌اندازی کردند. به گفته‌ی او، فاش کردن نام هواوی باعث می‌شد این رقابت جنبه‌ی تبلیغاتی پیدا کند، به همین خاطر تصمیم گرفته شد تا نامی از شرکت برده نشود.

این رویکرد با کاری که هواوی در کشورهای اروپایی انجام می دهد، تفاوت دارد. هواوی بدون هیچ مشکلی در اروپا از نام خود در مراکز علمی زیر مجموعه اش استفاده می کند. لیز روگان مدیرعامل اپتیکا در واکنش به انتشار این گزارش گفت:" برخی از سرمایه گذاران بنیاد ترجیح می‌ دهند ناشناس باقی بمانند و این کار با قانون مغایرتی ندارد." هواوی بیش از یک میلیون دلار برای تامین جوایز این مسابقه پرداخت کرده است. بعد از آنها، شرکت‌های آمریکایی گوگل و متا با پرداخت 200 هزار دلار در جایگاه دوم اهداکنندگان جوایز قرار می گیرند. به نظر نمی‌رسد سیاست بنیاد با قوانین وزارت بازرگانی آمریکا مغایرتی داشته باشد. وزارت بازرگانی در سال 2022 هرگونه فروش تجهیزات ساخت تراشه را به هواوی ممنوع اعلام کرد. با این حال، احتمال دارد بخشی از تحقیقات کاربردهای دفاعی و تجاری داشته باشد و حتی به هواوی در جذب نیروهای با استعداد و خرید مالکیت فکری حاصل از تحقیقات‌ شان کمک کند.


چاپ