انویدیا با ارزش ترین شرکت جهان شد!!

انویدیا توانست با عبور از شرکت مایکروسافت به با ارزش ترین شرکت جهان در سال 2024 تبدیل شود.

انویدیا بارازش ترین شرکت

ارزش شرکت انویدیا در بازار در تاریخ 18 ژوئن 2024 به 3.34 تریلیون دلار رسید در حالی که؛ ارزش سهام مایکروسافت 3.32 تریلیون دلار است. با این حساب، NVIDIA با عبور از مایکروسافت توانست به با ارزش ترین شرکت در دنیای فناوری تبدیل شود. این اتفاق نقطه عطفی در طول تاریخ صنعت فناوری به حساب می آید. چرا که تا قبل از این؛ مایکروسافت و اپل سال های طولانی در ابتدای لیست با ارزش ترین شرکت های جهان قرار داشتند.

گزارش سهام انویدیا مقایسه

سئوال: انویدیا چطور توانست به این جایگاه مهم دست پیدا کند؟! مهم ترین علت رشد نجومی انویدیا تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی است. پردازنده های گرافیکی که در زمینه هوش مصنوعی، یادگیری ماسین و محاسبات ابری کاربرد زیادی دارند. به علاوه؛ ورود این شرکت به بازار جدید خودروهای خودرانمی تواند از دلایل دیگر این موفقیت باشد. این عوامل در مجموع باعث شد تا انویدیا به سرعت به یکی از قدرتمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شود. سئوال بعدی که شاید ذهن شما را قلقلک بدهد این است که چه عاملی باعث سبقت این شرکت از مایکروسافت شد؟!

سبقت NVIDIA از غول نرم افزار دنیا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. دلایلی مانند افزایش آمار تقاضای پردازنده های پیشرفته گرافیکی در بازار یا رشد چشمگیر ارزش سهام انویدیا نسبت به مایکروسافت در طول چند ماه گذشته می تواند از دلایل این اتفاق باشد. اما، این موفقیت می تواند برای شرکت جن سون هوانگ پیامدهای مثبت زیادی داشته باشد. با تغییرات جدید سهامداران بیشتری علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی خواهند بود. جذب سرمایه بیشتر در مناطقی که شرکت در آنجا فعالیت دارد، باعث رشد اقتصادی می شود. به علاوه؛ با این رشد این شرکت می تواند با غول های فناوری مانند مایکروسافت و اپل به راحتی رقابت کند. باید دید سال های آینده هم این شرکت آمریکایی می تواند به مسیر رشد خود ادامه دهد و همچنان جایگاه خود را به عنوان با ارزشترین شرکت جهان حفظ کند یا خیر؟!

طبق گزارش وال استریت؛ سهام انویدیا در سال جاری به حدود سه برابر رسیده است. در حالی که سهام مایکروسافت فقط با ۱۹ درصد رشد همراه بود. میزان تقاضای بالا برای پردازنده‌های پیشرفته انویدیا، بیشتر از میزان عرضه است. اشتیاق به پردازنده‌های هوش مصنوعی انویدیا (که بسیار برتر از محصولات رقباست) باعث کمبود شدید آن‌ها شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران، انویدیا را بزرگ‌ترین برنده‌ی صنعت هوش مصنوعی تا به امروز می‌دانند. الیور پورشه، معاون ارشد شرکت مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری Wealthspire می‌گوید: «انویدیا توجه مثبت بازار را به خود جلب کرده است. اما یک اشتباه کوچک می‌تواند به افت قابل توجهی در سهام این شرکت منجر شود. به همین علت سرمایه‌گذاران باید با احتیاط بیشتری در این مسیر حرکت کنند.»

افزایش قیمت سهام انویدیا در روز سه‌شنبه، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار به ارزش بازار آن اضافه کرد. این رقم معادل کل ارزش بازار لاکهید مارتین است. ارزش سهام بازار این شرکت تنها در فوریه گذشته از ۱ تریلیون دلار به ۲ تریلیون دلار افزایش یافت و بعد از سه ماه در ماه ژوئن به ۳ تریلیون دلار رسید. مدیران اجرایی انویدیا در ماه مه اعلام کرده بود که میزان تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی Blackwell آن‌ها ممکن است تا «سال آینده» از میزان عرضه پیشی بگیرد.


چاپ