احداث بزرگترین کارخانه مونوپیل دنیا در انگلیس

کارخانه مونوپیل انگلیس با هدف کمک به توسعه مزارع بادی مستقر در دریا با هدف تولید انرژی پاک راه اندازی شد.

کارخانه مونوپیل

شاید تا به حال کلمه مونوپیل به گوشتان نخورده باشد. مونوپیل ها به ستون های فولادی بزرگی گفته می شود که توربین های بادی را روی آن سوار می کنند. کارخانه جدید که در شهر تیزورکس واقع شده است، مساحتی بالغ بر 36 هکتار دارد و می تواند در سال 500 هزار تن مونوپیل تولید کند. ابعاد وسیع آن، این مونوپیل‌ها را برای استفاده در بزرگترین و قدرتمندترین توربین‌های بادی در دریا به بهترین گزینه تبدیل می کند. اما ساخت مونوپیل‌هاییی به این ابعاد، نیاز به فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن دارد. کارخانه‌ی ساه ویند مجهز به جدیدترین تجهیزات و فناوری‌ها در این زمینه خواهد بود.
استفاده از این مونوپیل‌های غول‌پیکر، پایداری و استحکام مزارع بادی را در دریا تا حد زیادی افزایش می دهد .به علاوه؛ ظرفیت تولید برق توربین‌های بادی را هم تا مقدار قابل توجهی بالا می برد. راه اندازی

این پروژه باعث ایجاد اشتغال 2000 نفر می شود. علاوه براین؛ مزایای زیادی با خود به همراه خواهد داشت که عبارتند از:

• کاهش هزینه‌ها: تولید مونوپیل در داخل انگلیس، به طور قابل‌توجهی هزینه‌های پروژه‌های بادی را کاهش می دهد.
• حمایت از محیط زیست: با استفاده از انرژی بادی، می‌توان به طور قابل‌توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا جلوگیری کرد.

احداث این کارخانه گامی مهم در جهت استقلال انگلستان در زمینه‌ی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود. طبق برنام هریزی های انجام شد، این کارخانه باید تا سال 2026 به طور کامل راه اندازی شود.
مونوپیل‌ها درواقع لوله‌های فولادی عظیمی هستند که در کف دریا فرو می‌روند. این ستون‌های فولادی، نقش پایه رو برای توربین‌های بادیِ دریا بازی می‌کنند و با تحمل وزن این توربین‌ها مقاومت آنها را در مقابل بادهای شدید افزایش می دهند.

شرکت SeAH Wind در فوریه‌ی 2021 به عنوان آخرین سرمایه‌گذاری شرکت مادر SeAH Steel Holdings Corporation تأسیس شد. این سرمایه‌گذاری، جایگاه این شرکت را به عنوان صادرکننده‌ی برتر فولاد برای صنایع حیاتی مختلف در سطح جهانی تقویت می‌کند. آنها در سال 2022 توانستند مجوز ساخت کارخانه‌ی مونوپیل XXL خود را به ارزش 380 میلیون دلار دریافت کنند. با دریافت مجوز، اوایل سال 2024 احداث کارخانه به صورت رسمی آغاز شد. آنها قرار است در این کارخانه مونوپیل‌هایی تا وزن 3000 تن تولید کنند. احداث این کارخانه و تولید مونوپیل‌های به این بزرگی، گامی مهم در جهت توسعه‌ی صنعت انرژی بادی و مبارزه با تغییرات آب و هوایی به شمار می‌رود.

پروژه‌ی Teesworks برای 750 نفر به طور مستقیم و 1500 نفر به صورت غیرمستقیم در زنجیره‌ی تأمین، فرصت شغلی ایجاد می کند. ساختمان اصلی این کارخانه 40 متر ارتفاع، 810 متر طول و 200 متر عرض خواهد داشت. توانایی‌های فناورانه‌ی داخلی این شرکت، امکان تولید مونوپیل‌هایی با حداکثر قطر خارجی 15.5 متر، طول 120 متر و وزن 3500 تن را فراهم می‌کند که مطابق با تقاضای بازار برای محصولات بزرگ‌مقیاس است.

طبق گفته‌ی شرکت، محصولات نهایی به اسکله‌ی آب‌عمیق تازه‌تأسیس Teesworks منتقل خواهند شد. این اسکله‌ی مستحکم برای صادرات محصولات حجیم صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر طراحی شده است.
طبق گزارش Electrek، این کارخانه قراردادهای راهبردی با شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی انرژی بادی منعقد کرده است که تضمینی برای تقاضای پایدار محصول به شمار می‌رود. یکی از این همکاری‌های قابل توجه، با شرکت Ørsted است که به عنوان اولین و اصلی‌ترین مشتری برای فونداسیون‌های مونوپیل تولیدشده در این کارخانه‌ی بریتانیایی شناخته می‌شود.


چاپ