سازندگان تراشه

بزرگان صنعت تراشه در یک ضیافت شام دور هم جمع شدند!

بزرگان صنعت تراشه در یک ضیافت شام دور هم جمع شدند!

آخرین بروز رسانی: 20 خرداد 1403توسط

بزرگان صنعت تراشه جهان در یک ضیافت شام در کشور تایوان دیده شده اند.

مدیران شرکت های انویدیا، TSMC، مدیاتک و کوانتا به تازگی در تایوان دیده شده اند. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، موریس چانگ بنیانگذار TSMC، ریک تسای مدیرعامل مدیاتک و بری لام مدیر کوانتا در یک مهمانی شام حضور داشتند. این دورهمی درست قبل از برگزاری رویداد Computex 2024 اتفاق افتاد. معمولا چنین دورهمی هایی به صورت عمومی برگزار نمی شود. به همین علت این ضیافت از سوی رسانه های خبری و علاقه مندان به فناوری مورد توجه زیادی قرار گرفت.

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا چهره شناخته شده ای در بین مردم دارد. او اواخر سال گذشته پس از اتمام جلسه با مقامات دولتی و مدیران شرکت‌ها در هانوی ویتنام، در حال خوردن غذاهای خیابانی دیده شد. بسیاری از ما شرکت انویدیا را به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده کارت‌های گرافیک می‌شناسیم، اما این شرکت به لطف رونق اخیر فناوری هوش مصنوعی، به سومین شرکت با ارزش جهان در سال 2024 تبدیل شده است. از طرف دیگر شرکت TSMC هم یکی از باارزش‌ترین شرکت های سازنده تراشه در جهان است. اهمیت این شرکت برای تایوان به اندازه‌ای است که مقامات این کشور اقدام به نصب سامانه های خودویرانگری در تمام کارخانه های (fabs) کردند تا در صورت حمله به دست نیروهای خارجی نیافتد.

کریس یائو، یکی دیگر از مهمان های این ضیافت شام بود. او به عنوان یکی از معماران برجسته تایوان شناخته می شود. یائو تاکنون ساختمان‌های مهمی را در سراسر جهان طراحی کرده‌ است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به سه ساختمان متعلق به کارخانه های TSMC ،مرکز تحقیق و توسعه‌ی کوانتا اشاره کرد. در این مهمانی، شرکت مدیاتک هم حضور داشت. اگرچه این شرکت نسبت به کوالکام شهرت کمتری دارد، اما با در اختیار داشتن سهم ۳۶ درصدی از بازار تراشه های (SoC) در آخرین فصل سال ۲۰۲۳، بازیگری مهم در عرصه گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. مدیاتک برای تولید پردازنده‌های خودرو که از کارت گرافیک انویدیا بهره می‌برند، با این شرکت همکاری داشته است.
با توجه به شایعاتی که در مورد تمایل انویدیا برای توسعه پردازنده‌های مرکزی Arm رایانه‌های ویندوزی مطح است. با توجه به شکست انویدیا در خرید آرم که دو سال پیش اتفاق افتاد، همکاری با مدیاتک می‌تواند راه ورود Nvidia به عرصه رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ باشد. آخرین مهمان این ضیافت، رئیس شرکت کوانتا بود. کوانتا کامپیوتر یکی از سازندگان قراردادی لپ تاپ تایوانی (OEM) است. شرکت های بزرگی مانند اپل، دل، اچ‌پی، ایسر، لنوو و مایکروسافت از مهم ترین مشتریان این شرکت هستند.

با این حال، این دیدار غیررسمی بر شایعات پیرامون برنامه‌های آینده انویدیا دامن می‌زند. به عنوان نمونه: صحبت‌هایی در مورد افتتاح دومین مرکز تحقیق و توسعه هوش مصنوعی این شرکت در تایوان وجود داشته است. بنابراین، حضور TSMC در این پروژه منطقی به نظر می‌رسد.به خصوص که انویدیا برای ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی خود به این شرکت نیاز دارد. اگر انویدیا قصد ساخت یک ساختمان جدید را داشته باشد، به یک معمار نیاز دارد . معماری که در گذشته سابقه همکاری با TSMC را هم داشته باشد!

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

هفده + 1 =

اخبار مرتبط