تامین 30% برق جهان تا سال 2030 از طریق انرژی های تجدیدپذیر!

تحقیقات جدید نشان می دهد تا سال 2030 حدود 30% از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود.

انرژی تجدیدپذیر

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از وب سایت RIM ؛ تحقیقات شرکت RIM که در گذشته به عنوان شرکت کوه های راکی شناخته می شد، نشان می دهد که انرژی های بادی و خورشیدی تا سال 2030 بیش از یک سوم برق جهان را پوشش می دهند. این تحقیق که با همکاری صندوق حمایت از زمین جف بزوس انجام شد، نشان داد رشد استقرار تجهیزات انرژی خورشیدی، بادی و باتری های الکتریکی چگونه می تواند به کشورها کمک کند تا انتشار کربن خود را به صفر برسانند.

کاهش شدید میزان تقاضای سوخت های فسیلی

میزان تقاضای سوخت های فسیلی برای تولید برق در سال 2022 به اوج خود رسید. اما، تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد این حجم از تقاضا تا سال 2030 حدود 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا، قیمت پایین انرژی های تجدید پذیر است. طبق داده های شرکت انرژی فاینانس، هزینه انرژی خورشیدی و باتری های آن بین سال های 2012 تا 2022 حدود 80 درصد کاهش داشته است. هزینه تولید برق در دریاها و خشکی نیز به ترتیب حدود 73 درصد و 57 درصد با کاهش روبرو شد. در این میان، کشورهای اروپایی و چین بیشترین رشد را در زمینه استفاده از انرژی ها پاک داشتند. اما، کشورهای خاورمیانه و آفریقا نیز علاقه زیادی به استقرار تجهیزات مورد نیاز بادی و خورشیدی از خود نشان می دهند.
اندرو استیر، رئیس و مدیر عامل صندوق بزوس اعلام کرد:« قیمت پایین برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر باعث می شود ما بتوانیم هزینه مازاد را صرف ساخت نیروگاه های بادی و خورشیدی و جایگزینی آن با نیروگاه های فعلی کشورهای در حال توسعه کنیم.» طبق آمارهای رسمی، نرخ استقرار تجهیزات انرژی های بادی و خورشیدی به حدی بالاست که می تواند باعث کاهش شدید قیمت برق مصرفی و هیدروکربن ها در بازارهای غیر رقابتی شود.

کینگزمیل باند، مدیر ارشد RMI در این مورد معتقد است:" از مزیت های استقرار نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر، امنیت و استقلال بالای آن و کاهش قیمت انرژی در درازمدت است. به زبان ساده تر، شما هر چه بیشتر نصب کنید قیمت کمتری هم می پردازید. این ویژگی هم به نفع تولید کننده خواهد بود هم به نفع مصرف کننده!"

یکی از دلایل دیگر رشد مداوم انرژی های پاک در سراسر جهان، تغییر ذهنیت افکار عمومی و افزایش آگاهی آنها برای نجات زمین است. شرکت RMI در گزارش نوامبر 2019 فاش کرده بود که تولید وسایل نقلیه برقی با سرعت زیادی در حال افزایش است. آنها معتقدند افزایش سرمایه گذاری در فن آوری های تولید باتری برقی، این بخش را بسیار سریعتر از حد انتظار متحول می کند و یک تغییر بزرگی را در سازماندهی سیستم های انرژی تا اوایل سال 2030 ایجاد می کند." از آن گزارش چند سالی گذشته است و امروز ما شاهد رشد تولید خودروهای برقی در سراسر جهان هستیم.


چاپ