کشف شواهد جدید از ابر شیمی کوانتومی در یک آزمایشگاه!

دانشمندان به اولین شواهدی از "ابر شیمی کوانتومی" دست پیدا کردند.

ابر شیمی کوانتومی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ دانشمندان 20 سال زمان صرف پیدا کردن شواهدی برای اثبات "ابر شیمی کوانتومی" کردند. این پدیده می‌تواند از طریق افزایش سرعت واکنش‌های شیمیایی، به رایانش های کوانتومی کمک کند. البته محققان از قبل چنین پدیده ای را پیش بینی می کردند اما، نمی توانستند وجود آن را اثبات کنند. نتایج این آزمایش تا قبل از این در آزمایشگاه مشاهده نشده بود. یافته های این مطالعه می تواند در توسعه انواع فناوری های پیچیده، از جمله محاسبات کوانتومی مفید باشد.

چنگ چین، استاد فیزیک و عضو مرکز جیمز فرانک و مرکز انریکو فرمی در مورد این یافته ها گفت: "ما بیست سال زمان صرف اثبات چنین پدیده باشکوهی کردیم و خیلی بابت آن هیجان زده هستیم." این آزمایش بر اساس مفهومی به نام چگالش بوز-اینشتین طراحی شده است. چگالش بوز-اینشتین در واقع جدیدترین حالت ماده است. مادهٔ چگال‌شدهٔ بوز–اینشتین بسیار شکننده و سرعت عبور نور در آن بسیار کم می باشد. جذب این اتم ها از طریق واکنش شیمیایی باعث بروز رفتارهای غیرعادی می شود.
محققان در آزمایشگاه این اتم ها را تحت دمای خیلی پایین نزدیک به دمای صفر مطلق سرد می کنند و آن ها را به حالت کوانتومی می رسانند. سپس این اتم ها تحت یک میدان مغناطیسی برای انجام واکنش های شیمیایی قرار می گیرند و آنها را تبدیل به مولکول می کنند. سپس، در این حالت دینامیک فرآیند و نحوه رفتار مولکول ها را مورد بررسی قرار دادند. به نظر می‌رسید که اتم‌ها مولکول‌هایی را شبیه به ابر شیمی می‌سازند.

این واکنش شیمیایی کوانتومی می‌تواند مسیر را برای توسعه فناوری‌های جدید در زمینه شیمی کوانتومی، محاسبات کوانتومی و همچنین درک قوانین فیزیک حاکم بر کیهان هموار کند.


چاپ