مشاغل پیچیده خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند!

تحقیقات جدید نشان می دهد که داشتن مشاغل پیچیده در سنین میانسالی می تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را در سنین بالای 70 سال کمتر کند.

زوال عقل مشاغل

محققان با انجام یک مطالعه جدید دریافتند که کار کردن در سنین میانسالی می تواند احتمال ابتلا به بیماری های شناختی و زوال عقل را در سنین بالای 70 سال کاهش دهد. این موضوع اهمیت تحریک ذهنی در طول دوران کاری را برجسته می کند.

محققان دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا با همکاری مرکز سالمندی کلمبیا و موسسه بهداشت عمومی نروژ مطالعه جدیدی را در مورد ارتباط زوال عقل با مشاغل پرچالش انجام دادند. نتایج تجزیه و تحلیل اطلاعات آنها نشان داد افرادی که در دهه های 30 تا 60 زندگی خود مشاغل ذهنی پرچالشی داشته اند، پس از 70 سالگی خیلی کمتر به اختلال خفیف شناختی (MCI) و زوال عقل دچار می شوند.

این یافته ها اهمیت تحرک ذهنی در میانسالی را برای حفظ عملکرد شناختی در سنین بالا را برجسته می کند. این اولین مطالعه ای است که در آن ارتباط را با ارزیابی های عینی به جای ارزیابی های ذهنی پیش می برد. نتایج این تحقیق به تازگی در مجله نورولوژی منتشر شد.
دکتر وگارد اسكيربك، استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا که این پروژه را آغاز کرد، گفت:"تحقیق ما بر اهمیت کارهای ذهنی پرچالش برای حفظ عملکرد شناختی در سنین بالاتر تأکید می کند."

محققان برای انجام این پژوهش، داده‌هایی را از ثبت احوال نروژ جمع‌آوری کردند و آن را با ویژگی‌های شغلی 300 شغل از پایگاه داده شبکه اطلاعات مشاغل (ONET) وابسته به وزارت کار، اشتغال و آموزش نیروی کار آمریکا ترکیب نمودند. در این تحقیق شاخص شدت وظایف روتین (RTI) به عنوان معیاری از نیازهای ذهنی شغل بر اساس معیارهای ONET محاسبه شد. هرچه شاخص RTI پایین‌تر باشد، یعنی مشاغل از لحاظ ذهنی چالش برانگیزتر است.

نیازهای ذهنی مشاغل و خطر زوال عقل

آن ها برای مدلسازی مشاغل را براساس میزان سختی ذهنی به چهار دسته تقسیم کردند. محققان ارتباط بین این گروه‌های مسیر و تشخیص بالینی MCI و زوال عقل در شرکت‌کنندگان مطالعه HUNT4 70+ (سال‌های 2017-2019) را تجزیه و تحلیل کردند. علاوه بر این، محققان عوامل مهم خطر زوال عقل مانند سن، جنسیت، سطح تحصیلات، درآمد، سلامت کلی و عادات سبک زندگی را بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده در سال‌های 1984-1986 و 1995-1997 در نظر گرفتند.

آنها در این بررسی به دنبال شواهدی برای یافتن ارتباطی بین نیازهای ذهنی شغل و خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن بودند. آنها داده های مربوط به شغل، سطح تحصیلات، سن، جنس و سایر عوامل مرتبط با سلامت افراد را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند. با حذف معیارهای سن، جنس و تحصیلات آنها فقط روی تاثیر ذهنی مشاغل مختلف بر روی زوال عقل متمرکز شدند. دسته اول افرادی بودند که در طول دوران کاری خود چالش های ذهنی کمتری داشته‌اند. کارمندانی که در خطوط مونتاژ کارخانه ها کار می کنند از این دسته اند.

دسته دوم: افرادی که در طول دوران کاری دچار چالش های ذهنی زیادی می شوند. کارهایی مانند نقد، حل مسئله یا یادگیری مطالب جدید از این دسته هستند.
نتایج بررسی نشان داد که افراد با چاش های ذهنی کار کمتر حدود 37 درصد بیشتر از افرادی که چالش های ذهنی بیشتری دارند به زوال عقل دچار خواهند شد.

نویسندگان این پژوهش معتقدند که یافته‌های این مطالعه در چندین جنبه حائز اهمیت هستند:

• روش‌های جدید برای سنجش نیازهای ذهنی شغل:

تاکنون، نیازهای ذهنی شغل عمدتاً از طریق پرسشنامه‌ها و گزارش‌های خودکار افراد که ممکن است مغرضانه یا نادرست باشند، ارزیابی می‌شدند. این مطالعه با استفاده از داده‌های ثبت احوال مربوط به سابقه شغلی افراد، روشی عینی‌تر و دقیق‌تر برای سنجش نیازهای ذهنی شغل ارائه می‌دهد.

• تأیید شواهد موجود:

استفاده از داده‌های معتبر و قابل اعتماد ثبت احوال، یافته‌های مطالعات قبلی در مورد ارتباط بین نیازهای ذهنی شغل و خطر ابتلا به زوال عقل را تقویت می‌کند. یاکوف استرن، محقق اصلی این پروژه در دانشگاه کلمبیا گفت:«این مطالعه نشان می‌دهد که سوابق شغلی می‌توانند منبع ارزشمندی برای بررسی عوامل مرتبط با سلامت شناختی در سنین بالا باشند. استفاده از این داده‌ها به ما کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از نقش شغل در حفظ سلامت مغز و پیشگیری از زوال عقل به دست آوریم.»


چاپ