FDA داروی Zepbound را برای درمان چاقی تایید کرد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز داروی Zepbound را برای درمان چاقی صادر کرد.

داروی درمان چاقی

داروی درمان چاقی Zepbound توسط شرکت داروسازی آمریکایی Vertex Pharmaceuticals ساخته شده است. با این مجوز، ورتکس بعد از شرکت داروسازی Novo Nordisk دومین شرکتی به حساب می آید که موفق شد به فرمول جادویی درمان چاقی دست پیدا کند. سال گذشته، FDA مجوز Novo Nordisk را برای دو داروی Ozempic و Wegovy صادر کرده بود.

براساس مجوز آژانس، داروی جدید Zepbound تا دو هفته آینده در ایالات متحده عرضه خواهد شد. پیش بینی می شود این دارو به یکی از پرفروش ترین داروهای سال 2023 تبدیل شود. تحلیلگران شرکت مالی جی پی مورگان معتقدند درآمد حاصل از فروش داروهای لاغری یا به اصلاح GPL-1 تا سال 2023 به 140 میلیارد دلار می رسد. در حال حاضر، بازار داروهای لاغری آمریکا تحت سلطه دو شرکت بزرگ داروسازی Novo و Lilly قرار دارد. داروی Zepbound به صورت تزریق وریدی و هفتگی استفاده می شود و برای مبتلایان به چاقی، اضافه وزن، فشارخون بالا، دیابت نوع2 و کلسترول بالا تجویز می شود. جان شارتز، مدیر ارشد FDA در بیانیه رسمی آژانس اعلام کرد:"چاقی و اضافه وزن با مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت ارتباط مستقیم دارد. با توجه به افزایش نرخ چاقی و اضافه وزن در ایالات متحده، مجوز امروز می تواند نیاز امروز جامعه ما را برطرف کند." ماده موثره tirzepatide Zepbound که با نام تجاری Mounjaro تأیید شده است، یک داروی کنترل دیابت که قبلا توسط شرکت معروف داروسازی Eli Lilly نیز ساخته شده بود.

کاهش وزن تا حدود 23 کیلوگرم

شرکت سازنده، این دارو را در مراحل تست بالینی روی 2500 بزرگسال آزمایش کرد. افرادی که از دز بیشتر داروی Zepbound در کنار رژیم غذایی و برنامه ورزشی استفاده کرده بودند، به صورت میانگین حدود 22 کیلوگرم و افرادی که دز کمتری دریافت کرده بودند 15 کیلوگرم کاهش وزن داشتند. میانگین وزن این افراد در زمان شروع آزمایش حدود 231 پوند(104 کیلوگرم) بود.

حدود 70 درصد مردم آمریکا مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستند. کاهش 5 تا 10 درصدی وزن بدن از طریق رژیم غذایی مناسب و برنامه های ورزشی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی را تا حد زیادی کاهش دهد. جو نادگلوسکی، رئیس و مدیر اجرایی مرکز مبارزه با چاقی در بیانیه‌ای گفت: «روش درمانی جدید برای بسیاری از افراد مبتلا به چاقی که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال راه حل های بهتری برای مدیریت وزن هستند، می تواند امیدبخش باشد.»

تنها عیبی که داروی جدید Zepboundدارد، قیمت بالای آن است که می تواند دسترسی افراد را محدود کند. قیمت یک دز آن حدود 1059.87 دلار در ماه آب می خورد. به همین علت، بسیاری از شرکت های بیمه از جمله مدیکر این دارو را تحت پوشش قرار نمی دهند. با این وجود، شرکت الی لیلی در بیانیه‌ رسمی اعلام کرد:" افراد تحت پوشش بیمه پایه می‌توانند با پرداخت اقساطی ماهانه 25 دلار به مدت 1 الی 3 ماه هزینه آن را بپردازند. "

خطرات دستگاه گوارش

طبق نتایج یک مطالعه که ماه گذشته در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد، علیرغم محبوبیت روزافزون داروهای کاهش وزن که به عنوان آگونیست های گیرنده 1GLP- شناخته می شوند، خطر ابتلا به بیماری های شدید گوارشی مانند فلج معده، پانکراتیت و انسداد روده را در افراد افزایش می دهند.

موهیت سودی، نویسنده اصلی این مقاله ودانشجوی پزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا می‌گوید: «با توجه به استفاده گسترده از این داروها، بیماران باید با توجه به عوارض جانبی هر چند نادر، آگاهانه از این داروها برای کاهش وزن استفاده کنند.» عوارض جانبی داروی Zepbound طبق بیانیه FDA شامل شامل تهوع، اسهال، استفراغ، یبوست، ناراحتی و درد شکمی، واکنش های محل تزریق، خستگی، واکنش های آلرژیک، آروغ زدن، ریزش مو و بیماری ریفلاکس معده می شود.


چاپ