Wegovy: یک داروی کاهش وزن با مزایای قلبی؟

شرکت سازنده داروی چاقی Wegovy اعلام کرد که داروی کاهش وزن Wegovy فواید بیشتری برای بیماران قلبی دارد.

داروی چاقی ویگووی

براساس نتایج مطالعه ای که شرکت داروسازی Novo سازنده Wegovy در کنفرانس علمی سالانه انجمن قلب آمریکا ارائه داد، این دارو با وجود آنکه برای افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن ساخته شد می تواند فواید مهم دیگری در سلامتی آنها داشته باشد. بررسی که شرکت در مطالعه بالینی بر روی دو گروه از داوطلبین انجام داد به نتایج باورنکردنی دست یافت. گروه اول داروی Wegovy یا سماگلوتید و گروه دوم دارونما دریافت کرده بودند. نتایج بلافاصله پس از تزریق خود را نشان داد.

Wegovy توانست در بیماران چاق و مبتلا به اضافه وزن که دچار بیماری قلبی بودند اما، دیابت نداشتند میزان حملات قلبی خطرناک را تا 28 درصد، سکته های مغزی خطرناک را تا 7 درصد و مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی-عروقی را تا 15 درصد نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، کاهش دهد. شرکت ادعا می کند با توجه به اینکه این آثار زمانی در داورطلبین ظاهر شد که آنها برای کاهش وزن اقدامی انجام نداده بودند، بنابراین این نتایج می تواند به ما نشان دهد فوایدی که در در قلب این افراد ظاهر شد ربطی به کاهش وزن آنها نداشته است.

دکتر چاد ولدی، متخصص قلب و عروق در دانشگاه استنفورد در حاشیه این کنفرانس گفت:"این مطالعه به بررسی نحوه جلوگیری از بروز بیماری های قلبی نپرداخته است بنابراین، نمی توان به طور کامل به آن استناد کرد. این مطالعه فقط افرادی را در بر میگیرد که دچار حملات قلبی یا بیماری انسدادی عروق کرونر شده باشد و شاخص توده بدنی آنها بیش از 27 درصد باشد."

عوامل موثر دیگری نظیر التهاب، فشار خون و قند خون می توانند روی سلامت قلب اثرگذار باشند. جان دینفیلد، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد قلب و عروق دانشگاه کالج لندن در جلسه پزشکی گفت :"داده های فاز بالینی اسئوالات زیادی را برای پزشکان مطرح می کند. به عنوان نمونه: آنها چه زمانی می توانند این دارو را برای بیماران تجویز کنند؟ چگونه استفاده آن را باید متوقف کنیم؟ آنها باید چقدر وزن کم کنند تا از مزایای دارو بهره مند شوند؟"

به گفته محققان، بیمارانی که Wegovy مصرف می‌کردند پروتئین‌های واکنش‌دهنده C در آنها تا حدودی کاهش یافت که می تواند نشانه‌ای از التهاب باشد. درست مانند مواردی که در مورد داروهای کاهش دهنده کلسترول گزارش می شود. مارتین لانگ، رئیس توسعه Novo Nordisk در مصاحبه ای گفت: "مزای قلبی عروقی داروی (Wegovy) مجموعه ای همه عوامل است اما، من کنترل قند خون، کاهش وزن و التهاب را نام می برم."

براساس گزارش Novo، در فاز بالینی حدود 17604 بیمار با میانگین مدت زمان 33 ماه شرکت داشتند که از این بین 1500 نفر آنها بعد از مصرف داروی Wegovy به علت عوارض جانبی مانند اختلالات گوارشی، تهوع و استفراغ مصرف آن را متوقف کردند.


چاپ