کشف ماده ای که می تواند از اعتیاد زنان به الکل جلوگیری کند!

محققان استرالیایی موفق به کشف ماده ای در مغز شدند که می تواند از اعتیاد زنان به الکل جلوگیری کند.

مصرف الکل در زنان

براساس گزارش های فن تک، تیم تحقیقاتی مرکز فلوری استرالیا ماده شیمیایی کشف کردند که می تواند بر مزه تلخی الکل در مغز مردان و زنان تاثیر بگذارد. آنها در این مطالعه بیشتر بر روی نوروپپتیدهای مغز(پروتئین های کوچکی که نورون ها از آن برای ارتباط بایکدیگر استفاده می کنند.) متمرکز بودند. نتایج ارزیابی محققان نشان داد که مهار سلول های مغزی CART می تواند با افزایش مصرف الکل در مردان و زنان شود. مگر این که الکل طعم شیرینی داشته باشد. این مطالعه می تواند پیامدهای مهمی روی وضعیت بهداشت جهانی داشته باشد و علاوه براین، می تواند مسیر را برای درمان اختلالات ناشی از مصرف الکل در زنان همورا کند.

این ماده شیمیایی مغز می‌تواند الگوهای مختلف مصرف الکل بین مردان و زنان را توضیح دهد. البته این ویژگی بستگی به مغز ما دارد که چگونه می تواند طعم تلخی را تشخیص دهد. با تشخیص مکانیزم مغزی می توان به زنان کمک کرد تا مصرف بیش از حد الکل را ترک کنند. این مطالعه به سرپرستی دکتر لی واکر، متخصص نوروبیولوژی مرکز اختلالات اضطراب و مصرف الکل صورت گرفت. تیم تحقیقاتی او موفق شد رابطه بین جنسیت افراد و مصرف الکل را نشان دهند. وقتی این ماده شیمیایی از مغز افراد حذف شود، مردان بیشتر و زنان کمتر الکل مصرف می کنند. اما، وقتی مزه نوشیدنی های الکلی شیرین شود مصرف زنان افزایش پیدا می کند.

واکر در مورد نتایج آزمایش گفت:" این یافته‌ها می‌تواند راه را برای درمان‌ زنانی که به الکل اعتیاد دارند هموار کند. طعم الکل عامل مهمی است که باعث مصرف و استفاده بیش از حد الکل در افراد می شود. ما یک ماده شیمیایی در مغز شناسایی کرده‌ایم که طعم الکل را برای زنان تلخ می‌کند مگر اینکه طعم نوشیدنی الکلی، شیرین شده باشد.علم پزشکی بیشتر روی نحوه عملکرد مغز مردان تمرکز کرده است."

اما مطالعه او که نتایج آن به تازگی در Neuropsychopharmacology منتشر شد، به بررسی تفاوت مغز زنان با مغز مردان پرداخته است. آنها توانستند تفاوت های عملکرد مغز آنها را در پاسخ به طعم و مزه ببینند. این تحقیق بیشتر روی سلول های مغزی "CART" متمرکز بود. سلول های CART در واقع یک نوعی از نوروپپتید است که با تعادل، افسردگی، اضطراب و رفتارهای مرتبط با پاداش در افراد الکلی ارتباط دارد.

طعم الکل و ساختار مغز

دکتر واکر با همکاری خاویر مادرن تأثیر مهار CART را در موش هایی که برای نوشیدن الکل آموزش دیده بودند، مطالعه کردند. او در مورد این آزمایش گفت: «الکل معمولا طعم تلخی دارد. هنگامی که ما CART را در موش‌های نر مهار کردیم مصرف الکل در آنها افزایش پیدا کرد. اما هنگامی که ما همان ماده شیمیایی مغز را در موش های ماده حذف کردیم، آنها الکل کمتری مصرف کردند. وقتی تلخی مزه الکل به شیرینی تبدیل شد، موش های ماده بیشتر الکل نوشیدند. نتایج به ما نشان داد بدون CART، زنان تمایل زیادی به نوشیدن الکل نخواهند داشت.»

مصرف الکل سالانه باعث مرگ و میر 3 میلیون نفر در سراسر جهان می شود و نرخ اختلالات خطرناک ناشی از مصرف الکل در زنان بسیار سریعتر از مردان در حال افزایش است. واکر در انتها گفت:" اگر بتوانیم در تحقیقات آینده راهی برای هدف قرار دادن سیستم نوروپپتیدی CART پیدا کنیم، احتمال دارد بتوانیم زنانی که به الکل اعتیاد دارند را در آینده نزدیک درمان کنیم."


چاپ