کاهش علائم پارکینسون با ورزش تای چی!

نتایج مطالعه جدید نشان داد که ورزش تای چی می تواند از پیشرفت بیماری پارکینسون جلوگیری کند.

ورزش تای چی

بیماری پارکینسون به اختلال پیشرونده عصبی گفته می شود که بر سیستم حرکتی بدن تأثیر می گذارد. علائم این بیماری معمولاً به تدریج شروع می شوند و با گذشت زمان شدت پیدا می کند. این بیماری با علائم اولیه مانند لرزش دست، انقباض عضلانی، کندی حرکت، عدم تعادل در راه رفتن ظاهر می شود. البته با گذشت زمان علائم دیگری نظیر افسردگی، اضطراب، اختلال در تکلم و بلعیدن غذا نیز به ان اضافه می شود.

دانشمندان در یم مطالعه جدید دریافتند ورزش تای چی می تواند از شدت بیماری پارکینسون بکاهد. مزایای ورزش رزمی تای چی بر هیچ کس پوشیده نیست. این ورزش می تواند باعث تعادل بیشتر بدن، اضطراب کمتر در افراد شود و علاوه براین، از بروز بیماری های قلبی-عروقی جلوگیری کند. اما با این حال، این موارد فقط بخشی از مزایای تای چی به حساب می آید. اما مطالعه جدید برای اولین بار نشان داد که تای چی می تواند در دراز مدتباعث کاهش علائم پارکینسون شود.

برای انجام ابن مطالعه محققان از داوطلبانی که به بیماری پارکینسون مبتلا شده بودند، استفاده کردند. هدف اصلی تیم تحقیقاتی بررسی آثار تای چی روی علائم پارکینسون بود. در فاز بعدی، شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. گروه 187 نفری که ورزش نمی کردند و گروه 143 نفری که به کلاس ورزش رزمی تای چی می رفتند. میانگین سنی داوطلبان 66 سال بود و تعداد مرد و زن در هر دو گروه برابر بود. همه این افراد در مراحل اولیه تشخیص پارکینسون بودند و حدود چهارسال از تشخیص بیماری آنها گذشته بود.

بنابراین، هر تغییری در علائم به علت تای چی است. این مطالعه از سال 2016 شروع شد و در سال 2018 پایان یافت. در طول این مدت در مجموع پنج کلاس برگزار شد. کلاس ها هفته ای دو بار و جلسه ای یک ساعته برنامه ریزی شده بودند. سپس از همه شرکت کنندگان خواسته شد در یک دوره سه ساله بین سال‌های 2019 تا 2021 برای پیگیری علائم پارکینسون به مرکز تحقیقاتی مراجعه کنند. در پایان این مطالعه، شرکت کنندگانی که ورزش تای چی انجام داده بودند می توانستند بهتر از گذشته حرکت کنند. اما، گروهی که ورزش نمی کردند نسبت به گروه دیگر خیلی سریع تر عملکرد حرکتی خود را از دست داده بودند. این افراد نمی توانستند به راحتی راه بروند یا در حین راه رفتن تعادل خود را حفظ کنند. آنها نسبت به گروه تای چی داروهای پارکینسون بیشتری استفاده کرده بودند. بنابراین، بیماری در گروهی که ورزش نکرده بودند سریع تر پیشرفت کرد.

تای چی اثراتی دیگری هم علاوه بر حفظ تعادل و راه رفتن دارد. این ورزش باعث بهبود کیفیت زندگی و رفاه، خواب، عملکرد حافظه در بیماران گروه دوم شد. چرا ورزش بیماران مبتلا به پارکینسون اهمیت دارد؟! داروهای فعلی که برای پارکینسون تجویز می شود نمی تواند این بیماری را درمان یا از پیشرفت آن جلوگیری کند به همین دلیل، داشتن یک روش مکمل درمانی در دسترس مانند ورزش تای چی می تواند برای بیماران بسیار تاثیر گذار باشد.

البته برای رسیدن به یک راهکار کلی باید این تحقیقات را در جامعه آماری بزرگتری آزمایش کرد. دانشمندان با محدودیت هایی در این مطالعه مواجه بودند. به عنوان نمونه: شرکت کنندگان تصادفی انتخاب نشده بودند. دوم مکانی بود که تحقیقات در آنجا انجام شده بود. بنابراین، در مطالعات بالینی بعدی محققان باید این موانع را برطرف کنند تا به نتایج قابل استنادتری دست پیدا کنند.


چاپ