جدیدترین روش تشخیص بیماری پارکینسون در مراحل اولیه

جدیدترین روش تشخیص بیماری پارکینسون در مراحل اولیه

محققان با استفاده از اسکن های مغزی منحصر به فردی می توانند بیماری پارکینسون را در همان مراحل اولیه بیماری تشخیص دهند. برای آشنایی بیشتر با روش جدید تشخیص پارکینسون با های فن تک همراه باشید.

بیماری پارکینسون ممکن است با استفاده از اسکن های مغزی خاصی قابل تشخیص باشد. پارکینسون یک بیماری ناتوان کننده مغز است که با گذشت زمان بدتر شده و بر توانایی راه رفتن و حتی صحبت کردن مبتلایان اثر می گذارد. تشخیص آن توسط پزشکان بسیار پیچیده و در همان مراحل اولیه بیماری نیز غیرممکن است.

بسیاری از ما با روشی به نام MRI آشنا هستیم که اغلب برای تجسم ساختار مغز استفاده می شود. با این حال، در مراکز درمانی فقط به عنوان یک روش تشخیص‌های بالقوه از آن استفاده می‌شود، زیرا برای نشان دادن تغییرات بیولوژیکی که در مغز بیماران پارکینسونی رخ می‌دهد دقت کافی را ندارد.

محققان دانشگاه عبری اورشلیم (HU)، به سرپرستی پروفسور آویو مزر، موفق شدند با اصلاح روش MRI تحت عنوان (qMRI)، تغییرات سلولی پارکینسون در مغز را آشکار کنند. آنها با استفاده از این روش توانستند ریزساختارهای استریاتوم (یکی از بخش های زیرقشری جلویی مغز) را بررسی نمایند. استریاتوم ناحیه ای درعمق مغز است که با پیشرفت بیماری پارکینسون در ارتباط مستقیم می باشد.
این روش جدید تجزیه و تحلیل، توسط دانشجوی دکترای Mezer، Elior Drori، توسعه داده شده است که می تواند تغییرات بیولوژیکی در بافت سلول استریاتوم را به وضوح آشکار نماید. علاوه بر این، آنها توانستند نشان دهند که این تغییرات با مراحل اولیه پارکینسون و اختلال حرکتی بیماران مرتبط می باشد. یافته های آن‌ها به تازگی در مجله معتبر Science Advances منتشر شده است.

brain rmi 1
تصاویر QMRI از طریق وارد کردن انرژی هایی با طول موج های مختلف، مغز را تحریک کرده و یک عکس با طیف های نوری مختلف می گیرد. محققان دانشگاه عبری HU توانستند از آنالیز qMRI به دست آمده برای نشان دادن تغییرات ساختار بافت در مناطق مشخصی از استریاتوم استفاده کنند. این داده ها را می‌توان در آزمایشگاه‌هایی که سلول‌های مغزی بیماران پس از مرگ را بررسی می‌کردند، به دست آورد. البته شرایط ایده آلی برای تشخیص زودهنگام بیماری یا نظارت بر اثربخشی یک دارو نیست!

مزر توضیح داد: «وقتی اطلاعات دقیقی در مورد ساختار طبیعی یا غیر طبیعی مغز ندارید و علاوه بر این، نمی دانید چه چیزی در طول پیشرفت این بیماری در مغز دچار تغییر می شود، می توانید از این روش استفاده کنید. روش جدید می تواند تشخیص زودهنگام بیماری را تسهیل کرده و راه حل هایی را برای نظارت بر اثربخشی درمان های دارویی آینده ارائه می دهد.

او ادامه داد: «آنچه ما کشف کرده‌ایم نوک کوه یخ است.» این تکنیکی است که آنها اکنون برای بررسی تغییرات ریزساختاری در سایر نقاط مغز آن را گسترش خواهند داد. علاوه بر این، تیم تحقیقاتی اکنون در حال توسعه qMRI به ابزاری است که می تواند در یک محیط بالینی از آن استفاده کرد. Mezer پیش بینی می کند که حدود 3 تا 5 سال آینده بتوان از این روش به صورت عمومی استفاده کرد. Drori معتقد است که این نوع تجزیه و تحلیل تشخیص بیماری را آسان تر می کند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

شش + ده =