کرم های ضد آفتاب محافظ پوست یا عامل سرطان؟!!

کرم های ضد آفتاب محافظ پوست یا عامل سرطان؟!!

آخرین بروز رسانی: 8 آبان 1402توسط برچسب‌ها: , ,

مطالعات جدید نشان می دهد که استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

براساس گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از mcgill ؛ کرم های ضدآفتاب از طریق جذب، انعکاس یا پراکنده کردن اشعه های مضر آفتاب به محافظت از پوست ما در برابر نور خورشید کمک می کند. اما به نظر می رسد، پارادوکسی در این بین وجود دارد. نتایج دو مطالعه جداگانه که محققان به تازگی انجام دادند خطرات استفاده از آنها را به وضوح نشان می دهد.

محققان این مطالعه را در دو کشور کانادا و انگلستان انجام دادند. آنها برای بررسی عوامل مهم در نرخ ابتلا به سرطان پوست”ملانوم” اهالی استان های همجوار اقیانوس اطلس کشور کانادا را به 23 گروه تقسیم کردند. آنها متوجه شدند تعداد مبتلایان به سرطان ملانوم در استان نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد نسبت به سایر شهرهای دیگر بیشتر است. ساکنین این مناطق بیشتر از کرم های ضد آفتاب برای محافظت پوست خود استفاده می کنند. اما به علت تابش شدید نور خورشید، آنها بیشتر به سرطان پوست مبتلا می شوند.

چرا شدت تابش نور خورشید در سواحل اقیانوس اطلس بیشتر است؟! دانشمندان دلیل اصلی آن را گرم تر شدن آب وهوای این مناطق می دانند. علاوه براین، ساکنین این مناطق علاقه بیشتری به کار در فضای باز دارند. به همین علت، در کانادا شاهد افزایش بیش از دو برابری آمار مبتلایان به سرطان پوست هستیم.

مطالعه بعدی توسط محققان مرکز Biobank دانشگاه کمبریج انجام شد. نتایج بررسی آنها نشان داد استفاده از کرم ضد آفتاب به طرز باورنکردی با افزایش بیش از دو برابری آمار ابتلا به سرطان پوست در کانادا ارتباط دارد. دکتر ایوان لیتوینوف، دانشیار گروه پزشکی و رئیس بخش پوست دانشگاه پزشکی مک گیل می‌گوید:”نتایج بررسی ها یک پارادوکس بود. معمولا افرادی که زیاد در معرض اشعه های فرابنفش خورشید قرار می گیرند بیشتر تمایل دارند از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند. آنها فکر می کنند اگر ضد آفتاب بیشتری بمالند، در برابر اشعه های مضر در امان می مانند.”

کرم های ضد آفتاب مفید هستند. اما در مقایسه با روش های دیگر مانند استفاده از لباس مناسب، محصولات دارویی و دوری از تماس مستقیم با نور خورشید اثرگذاری کمتری دارد. بیشتر افراد علاقه دارند از فضای باز لذت ببرند بدون اینکه آفتاب سوخته یا برنزه بشوند! برنزه شدن، یک نوع مکانیسم دفاعی بدن است تا از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. اما، آفتاب سوختگی در حالتی رخ می دهد که پوست دچار آسیب جدی شده است. آفتاب سوختگی پشت سرهم احتمال ابتلا به سرطان ملانوم پوست را در دوران نوزادی و نوجوانی افزایش می دهد. به همین علت، محافظت از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB به خصوص در سنین پایین تر اهمیت زیادی دارد. اشعه UVB باعث آفتاب سوختگی می شوند اما، اشعه های UVA می تواندآسیب های بیشتری به پوست وارد کند.

قدرت کرم های ضد آفتاب در برابر اشعه ماوراء بنفش با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF )سنجیده می‌شود. هر چه عدد SPF بالاتر باشد ضد آفتاب می تواند از پوست در برابر اشعه های مضر بیشتر محافظت کند. محققان توصیه می کنند برای محافظت از پوست بهتر است از SPF30 یا بالاتر استفاده کنید. 30 دقیقه قبل از قرار گیری در معرض نور خورشید کرم ضد آفتاب را در نواحی از پوست که بیشتر در معرض تابش خورشید قرار دارند، بمالید.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

هجده − یازده =