واکسن جدیدی که از سه گونه مرگبار کرونا محافظت می کند!!

محققان دانشگاه دوک واکسن جدیدی ساختند که می تواند از بدن در برابر سه نوع ویروس مرگبار کرونا محافظت کند.

واکسن کرونا

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه دوک ایالات متحده موفق شد واکسن کرونایی بسازد که از بدن در برابر سه سویه کشنده کرونا ویروس محافظت کند. در حال حاضر، مطالعات بالینی آنها در فاز حیوانی با موفقیت انجام شد. نتایج موفقیت آمیز این مطالعه می تواند مسیر را برای مطالعات فاز انسانی هموار کند و به پیشرفت های مهمی در زمینه ساخت یک واکسن واحد جهانی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا منجر شود.

این واکسن در حال حاضر روی موش های آزمایشی مبتلا به سویه های SARS و MERS تزریق شده است. نتایج اولیه آزمایش روی موش ها اثربخشی زیادی را نشان می دهد و آن را تبدیل به یک کاندید جهانی برای واکسن جهانی کرونا ویروس می کند. این نتایج به تازگی در مجله علمی Cell Reports منتشر شده است. این واکسن از نانوذراتی تشکیل شده است که از موش ها و پستانداران در برابر انواع خطرناکی نظیر SARS- Cov-2 به عنوان منشا اصلی کووید-19 محافظت می کند.

تیم تحقیقاتی در این آزمایش به موش ها یک واکسن حاوی ویروس SARS-CoV-1 که یک نوعی از کروناویروس SARS محسوب می شود، تزریق کرده اند. علاوه بر آن، یک واکسن حاوی ویروس MERS نیز به آنها تزریق شد. ویروس MERS جان افراد زیادی را در سراسر جهان گرفت. بدن موش ها بعد از تزریق واکسن نسبت به دو سویه کشنده مقاومت نشان داد.

کوین او. ساندرز به عنوان معاون مدیر مرکز واکسن های انسانی دانشگاه دوک و نویسنده ارشد مقاله گفت:"ما قصد داریم واکسن کرونایی بسازیم که از بدن انسان در برابر انواع سویه های کرونا محافظت کند. این سویه ها در واقع پاتوژن‌هایی هستند که باعث عفونت‌ها و مرگ و میر افراد زیادی در سراسر جهان شده است. یک واکسن واحد می تواند باعث کاهش سرعت ابتلا یا حتی پیشگیری از بیماری های همه‌گیر دیگر شود."

طراحی واکسن و نتایج اولیه

ساندرز و تیم تحقیقاتی او با استفاده از نانوذرات بارگذاری شده و یک قطعه کد دامنه اتصال گیرنده از سه ویروس کرونا یک واکسن ساختند. قطعه کد سویه ها به ویروس کمک می کند تا به سلول های بدن نفوذ پیدا کرده و اطلاعات مورد نیاز سلول های ایمنی را آماده می کنند تا آنها بتوانند در برابر ویروس کرونای واقعی که وارد بدن می شوند واکنش مناسب نشان دهند.
این محققان در مطالعه قبلی خود نشان دادند که تزریق واکسن نانوذره می تواند از ابتلا به چند نوع SARS-CoV-2 موثر باشد. مطالعه فاز انسانی این مطالعه قرار است سال آینده آغاز شود.

گسترش دامنه واکسن

ترکیبات فعلی واکسن می تواند از بدن در برابر یک ویروس دیگر کرونا که ترکیبی از سارس و مرس می باشد، محافظت کند. این واکسن در بدن باعث تولید آنتی بادی هایی علیه سه سویه مرگبار کرونا می شود. موش هایی که واکسینه شدند، زمانی که در مجاورت سه سویه قرار گرفتند مبتلا نشده بودند.

ساندرز گفت: "این مطالعه نشان داد که یک واکسن واحد می تواند از بدن در برابر هر دو ویروس مرس و سارس محافظت کند. با توجه به اینکه دو ویروس مرس و سارس انسان در طول سال های اخیر انسان های زیادی را در جهان مبتلا کرده اند، ساخت یک واکسن واحد برای درمان کرونا از نظر بهداشت جهانی الویت زیادی دارد."


چاپ