احتمال وجود رابطه بین واکسن کرونا به روز شده با سکته مغزی!

احتمال وجود رابطه بین واکسن کرونا به روز شده با سکته مغزی!

آخرین بروز رسانی: 24 دی 1401توسط برچسب‌ها: , , ,

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا(CDC) به همراه سازمان غذا و دارو(FDA) شواهدی یافتند که نشان می دهد واکسن های کرونا به روز شده می تواند با نوعی از سکته مغزی در افراد بالای 65 سال مرتبط باشد.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده های اولیه که یک سازمان نظارت بر ایمنی بر روی واکسن‌های COVID-19 شرکت آمریکایی فایزر Pfizer Inc (PFE.N) و شریک آلمانی آن BioNTech انجام داده است، این واکسن می تواند با نوعی سکته مغزی در افراد مسن مرتبط باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) و سازمان غذا و دارو (FDA) روز جمعه اعلام کردند که پایگاه داده واکسن CDC یک مشکل ایمنی احتمالی در این واکسن کشف کرده است که در آن افراد 65 سال و بالاتر را تا 21 روز در معرض سکته مغزی ایسکمیک قرار می دهد. آن‌ها این داده‌ها را در افرادی که دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده بودند مقایسه کردند. محققان متوجه شدند افراد در 21 روز اول نسبت به 22 روز تا 44 روز پس از تزریق بیشتر در معرض سکته مغزی ایسکمیک قرار می گیرند.
سکته مغزی ایسکمیک، به دلیل انسداد در شریان هایی که خون را به مغز می برند، ایجاد می شود. اگر علائم این نوع سکته مغزی به موقع شناسایی و درمان نشود، احتمال فلج یا مرگ بیمار وجود دارد.

FDA و CDC اعلام کردند برای رسیدن به یک نتیجه کلی، باید مطالعه را در سطح وسیع تری انجام دهند. گزارش عوارض واکسن Pfizer-BioNTech در پایگاه داده کشورهای مختلف جهان نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند.

مقامات بهداشتی می‌گویند: «اگرچه داده‌های موجود در VSD (Vaccine Safety Datalink) احتمال خطر را بعید می داند، اما ما معتقدیم باید این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم.». VSD نام یک پروژه مشترک بین دفتر ایمنی CDC و سازمان های مراقبت بهداشتی در سراسر ایالات متحده می باشد.
Pfizer و BioNTech در بیانیه‌ای اعلام کردند که گزارش‌های کمی از بروز سکته مغزی ایسکمیک در افراد ۶۵ سال و بالاتر، پس از واکسیناسیون با واکسن به‌روز شده این شرکت وجود دارد.

نه Pfizer و BioNTech و نه CDC یا FDA یافته‌های مشابهی را از سازمان های نظارتی دیگر در ایالات متحده و حتی در سطح جهانی مشاهده نکرده‌اند و هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سکته مغزی ایسکمیک با استفاده از واکسن‌های COVID-19 این شرکت‌ها مرتبط است.
این یافته ها در واکسن دو ظرفیتی شرکت Moderna (MRNA.O) دیده نشد. با این وجود، CDC و FDA همچنان توصیه می‌کنند که همه افراد ۶ ماهه و بالاتر، از واکسن COVID-19 به‌روز شده استفاده کنند.

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 × 2 =