تشخیص دیابت نوع 2 از روی صدا؟!!

تشخیص دیابت نوع 2 از روی صدا؟!!

آخرین بروز رسانی: 30 مهر 1402توسط برچسب‌ها: , , ,

محققان آمریکایی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به روش جدیدی برای تشخیص بیماری دیابت نوع2 دست پیدا کردند.

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس آلرت؛ دانشمندان در چند سال اخیر از فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام بیماری های مختلف استفاده کردند. یک تیم تحقیقاتی به تازگی موفق شد بیماری دیابت نوع2 را در عرض چند ثانیه و فقط با صحبت کردن در یک بیمار تشخیص دهد.

اگر تا به حال دقت کرده باشید صدای ما در حالت های هیجانی مختلف مانند خواب آلودگی، عصبانیت یا مستی با هم فرق می کند. هوش مصنوعی از همین تغییرات ظریف برای تشخیص بیماری استفاده می کند. این مطالعه توسط گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) و دانشگاه هاروارد به سرپرستی دکتر Jaycee Kaufman از دانشگاه UCSF صورت گرفته است. این تیم قصد دارد فناوری تشخیص هوش مصنوعی را به فاز تجاری برساند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله علمی Mayo Clinic Proceedings: Digital Health منتشر شده است.

!آیا می توان از روی صدا دیابت نوع 2 را تشخیص داد؟!

Jaycee Kaufman در این مورد می گوید:”روش های فعلی تشخیص بیماری دیابت برای بیماران هزینه زیادی به دنبال دارد. در برخی موارد آنها مجبورند وقت و مسافت زیادی را صرف کنند. اما، فناوری جدید می تواند این مشکلات را به طور کامل از بین ببرد.” در این مطالعه 268 داوطلب شرکت کردند که از بین آنها تعدادی مبتلا به دیابت نوع2 بودند. محققان از شرکت کنندگان خواستند صدای خود را در حین گفتن یک عبارت ثابت شش بار در طول روز به مدت دو هفته ضبط کنند. سپس 18465 صدای ضبط شده براساس معیارهای مختلفی مانند شدت زیر و بم بودن صدا پردازش شدند.

در گام بعدی آنها مقداری ازصداهای ضبط شده را براساس عواملی مانند جنسیت، سن، BMI و اینکه آیا دیابت نوع 2 دارند یا خیر به مدل هوش مصنوعی آموزش دادند. از بقیه نمونه های باقی مانده برای فهمیدن این موضوع که “آیا هوش مصنوعی یادگرفته یا نه” استفاده شد. اگر سن و جنسیت را در نظر بگیریم هوش مصنوعی توانست دیابت نوع2 را با دقت 89 درصد برای زنان و 86 درصد برای مردان تشخیص دهد.

نکته جالبی که در طول بررسی ها برای محققان جالب به نظر می رسید این بود که، سیگنال های صوتی کلیدی برای تشخیص بیماری نوع2 در مردان و زنان با هم فرق داشت. در مردان، شدت و دامنه تغییرات صدا از مهم ترین عوامل به حساب می آمد اما در زنان، تنوع در گام صدا مهم ترین عامل بود. منظور از شدت، دامنه تغییرات و تنوع گام در صدا چیست؟! شدت به بلندی یا نرمی صدا، دامنه تغییرات به تفاوت بین بلندترین صدا و آرام ترین صدا، تنوع در گام نیز به تغییرات در ارتفاع صدای شخص گفته می شود .

البته تیم تحقیقاتی معتقد است برای یک نتیجه گیری نهایی باید از تعداد شرکت کنندگان بیشتری در آزمایش های بالینی استفاده کرد. در حال حاضر، پزشکان از آزمایش خون برای تشخیص بیماری دیابت نوع2 استفاده می کنند که به زمان زیادی برای بررسی های دقیق نیاز دارد. اما، در روش جدید کافی است که فقط به یک گوشی هوشمند دسترسی داشته باشیم! طبق آمارهای جهانی از هر 11 بزرگسال در جهان یک نفر به این بیماری مبتلاست. از این بین میلیون ها بیمار وجود دارد که از بیماری خود خبر ندارند. کاهش این تعداد به این معناست که می توانیم با تشخیص زودهنگام هزینه های درمان دیابت را در جامعه کمتر کنیم. کافمن به عنوان توضیحات پایانی اضافه کرد: « نتایج تحقیقات ما تفاوت‌های صوتی زیادی را بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و افراد سالم نشان داد. این روش می‌تواند نحوه غربالگری دیابت در پزشکی را تغییر دهد.»

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید

3 × دو =