نقش مولکول NPY و استرس در چاقی!!

محققان استرالیایی با بررسی مولکول NPY موفق شدند به رابطه موجود بین سیگنال های مغزی و چاقی در افراد پی ببرند.

چاقی استرس

چگونه سیگنال های مغزی می تواند در افزایش وزن و بروز چاقی نقش داشته باشد؟! محققان برای یافتن پاسخ این سئوال به بررسی مولکول NPY پرداختند. NPY در سیستم عصبی مرکزی تولید شده و بر روی تنظیم اشتها و کنترل استرس تاثیرگذار است. این مولکول در مغز به ویژه در مناطقی که با تنظیم اشتها سروکار دارند، مانند هیپوتالاموس و نواحی مختلف مغز، وجود دارد.

آن ها متوجه شدند که استرس در کنار مصرف غذاهای پرکالری مانند فست فودها می تواند با ارسال سیگنال مغز را تحریک به خوردن کند و در نهایت باعث چاقی شود. تیم تحقیقاتی معتقد است علت این اتفاق مولکول NPY است. در تنش های عصبی، بدن شروع به تولید NPY می کند. مولکول تولید شده، مرکز کنترل اشتها را که در هابنولا جانبی مغز قرار دارد تحت تاثیر قرار می دهد. در نهایت فرد احساس گرسنگی می کند. نتایج این مطلعه، می تواند از پرخوری در شرایط پرتنش کمک زیادی کند.

پروفسور هرتزوگ، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشمند مرکز موسسه گاروان استرالیا می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که استرس می‌تواند بر واکنش طبیعی مغز که لذت حاصل از غذا خوردن را کاهش می‌دهد، غلبه کند. به این معنی که مغز به طور مداوم برای غذا خوردن پاداش می‌گیرد. ما نشان دادیم که استرس مزمن به همراه یک رژیم غذایی پرکالری، می‌تواند باعث مصرف غذای بیشتر و شیرین تر شود. این اتفاق در نهایت باعث افزایش وزن و چاقی در افراد خواهد شد.» نتایج این تحقیقات به تازگی در مجله علمی Neuron منتشر شد.

نقش استرس در مغز و افزایش وزن

تعداد کمی از افراد هستند که در شرایط پراسترس کم اشتها شوند. در بیشتر موارد، افراد پرخوری عصبی می کنند و تمایل بیشتری به مصرق غذاهای شیرین و پرکالری دارند.
محققان در آزمایشگاه برای درک بهتر عملکرد مغز، آزمایش هایی را روی موش های آزمایشگاهی انجام دادند. آن ها دیدند ناحیه ای به نام هابنولا جانبی، که معمولاً در خاموش کردن سیگنال پاداش مغز نقش دارد، در موش هایی که رژیم غذایی کوتاه مدت و پرچرب داشتند، فعال بود تا از حیوان در برابر پرخوری محافظت کند. با این حال، زمانی که موش‌ها به طور مزمن تحت استرس قرار گرفتند این بخش از مغز غیرفعال شد و به سیگنال‌های پاداش اجازه می‌داد فعال بمانند. این سیگنال ها موش ها را تشویق به خوردن بیشتر می کردند.

موش‌های مضطربی که رژیم غذایی پرچرب داشتند دو برابر بیشتر از موش‌هایی که رژیم غذایی بدون استرس داشتند، وزن اضافه کردند. محققان دریافتند که علت اصلی افزایش وزن، مولکول NPY است که مغز به طور طبیعی در شرایط پرتنش تولید می کند. وقتی محققان NPY را از فعال‌سازی سلول‌های مغز در هابنولا جانبی در موش‌های تحت استرس که رژیم غذایی پرچرب داشتند، مسدود کردند، موش‌ها غذای کمتری مصرف کردند و در نتیجه اضافه وزن کمتری داشتند.


چاپ