داروی لاغری جدید در یک قدمی دریافت تاییدیه FDA!!

شرکت Eli Lilly بزرگترین شرکت داروسازی به دنبال تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA) برای داروی لاغری جدید است.

داروی لاغری
براساس گزارش ساینس آلرت؛ این شرکت داروسازی روز پنجشنبه اعلام کرد به نتایج امیدبخشی در درمان چاقی دست یافته است. طبق نتایج آزمایش های بالینی، این دارو می تواند مجوز FDA را دریافت کند.

داروی Tirzepatide با نام Mounjaro در حال حاضر برای درمان دیابت نوع دوم تایید شده است. افراد مبتلا به دیابت این دارو را هفته ای یک بار تزریق می کنند. این شرکت در ادامه افزود: «ما در مرحله آزمایش های بالینی، داروی Tirzepatide را در مدت 72 هفته بر روی 900 شرکت کننده مبتلا به اضافه وزن یا چاقی مبتلا به نوع دوم آزمایش کردیم. افرادی که دز بیشتری از این دارو را دریافت کردند به صورت میانگین 15.7 درصد یا 15.6 کیلوگرم از وزن بدن خود را از دست داده بودند. شایع ترین عارضه جانبی که در افراد مشاهده شد، مشکلات خفیف در دستگاه گوارش مانند حالت تهوع و اسهال بود.»

Eli Lilly قصد دارد درخواست خود را تا هفته آینده به سازمان FDA تکمیل کند و پیش بینی می کند اقدامات نظارتی تا اواخر نیمه اول 2023 انجام شود. نتایج آزمایش های بالینی قبلی که بر روی افرادی که مبتلا به دیابت نبودند؛ کاهش وزن بیشتری (21 درصد) را نشان داده بود.


تیرزپاتید هم مانند داروهای لاغری با استفاده از هورمون گوارشی 1 GLP- با فعال کردن گیرنده های مغز، اشتهای افراد را کنتر لمی کند. اگر چه داروی دیابت مونجارو مجوز FDA را از می سال 2022 دریافت کرد اما، پزشکان این دارو را برای کاهش وزن تعدادی از بیماران خود تجویز کرده بودند.

دانشمندان معتقدند هورمون 1 GLP- با ارسال سیگنال به مغز می تواند نسبت به داروهای لاغری موجود، باعث کاهش وزن بیشتری شود. در حال حاضر حدود 40 درصد از آمریکایی ها مبتلا به چاقی هستند و شرکت های داروسازی می توانند از این فرصت سود هنگفتی بدست بیاورند. طبق گزارش مورگان استنلی، سود خالص بازار جهانی داروهای لاغری می تواند تا سال 2030 به 54 میلیارد دلار برسد.


چاپ