کمبود خواب چه آسیب هایی به ما می زند؟

کمبود خواب شاید به دلایل مختلفی مانند کار، استرس، نگرانی رخ دهد. بی خوابی شبانه برای یک بار مشکل ساز نخواهد بود ولی اگر تبدیل به یک الگوی منظم شود، می تواند بیشتر از آن چه که فکرش را بکنید به ما آسیب برساند.

عوارض کمبود خواب

بر طبق گزارش های فن تک، از دست دادن منظم بین 5 تا 9 ساعت خواب شبانه می تواند، آسیب های شدیدی به بدن وارد کند. همه ما برای داشتن خواب کافی تلاش می کنیم. اما گاهی به دلیل کار، استرس، نگرانی ما دچار بی خوابی می شویم. بنابراین، اگر شما هم اکنون در این شرایط به سر می برید، باید به چند نکته دقت کنید:

چاقی


چاقی یکی از نتایج کم خوابی است. شاید به نظر برسد که بیدار ماندن طولانی تر منجر به افزایش فعالیت بدنی و کاهش وزن بیشتر می شود، اما در واقع برعکس این موضوع صادق است. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به کم خوابی به دلیل خستگی زیاد کار کمتری انجام می دهند. علاوه بر این، وجود اختلال در سطح هورمونی می تواند باعث شود افراد میل به غذاهای پرچرب و پر کالری پیدا کنند. همه این ها خطر افزایش وزن و چاقی را بیشتر می کند.
بیماری قلب و عروقی
محققان دریافتند که خطر ابتلا به بسیاری از انواع بیماری های قلبی -عروقی در افرادی که به طور متوسط 5 ساعت در شب یا کمتر می خوابند، بیشتر است. البته این بیماری تا حدودی به دلیل افزایش خطر چاقی اتفاق می افتد، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد. کمبود خواب سیستم عصبی سمپاتیک را تحریک می کند و بدن را برای استرس آماده می کند و در نتیجه فشار خون را افزایش می دهد. این کار خطر ابتلا به فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری قلبی را در افراد شدت می بخشد.

افسردگی


کیفیت پایین خواب و افسردگی به طور ذاتی با هم مرتبط هستند. هر چه کمتر بخوابید، احتمال ابتلا به افسردگی بیشتر می شود و هر چه خلق و خوی شما پایین تر باشد، احتمال خواب کافی کمتر می شود. شکستن این چرخه برای افراد مستعد ابتلا به بیماری های روانی می تواند چالش برانگیز باشد. اگر شما یا خانواده‌تان سابقه افسردگی دارید، خواب کافی اهمیت زیادی پیدا می کند.

زوال عقل


زوال عقل در افرادی که کمتر از پنج ساعت در شبانه روز می خوابند دو برابر افرادی است که، 5 تا 9 ساعت در شبانه روز می خوابند. این بیماری برای افراد بالای 65 سال خطرناک تر است. نداشتن خواب کافی حتی در اواسط دوران زندگی می تواند، خطر ابتلا به بیماری ها را در آینده افزایش دهد. متأسفانه، اواسط زندگی مصادف با زمانی است که ما بیشترین استرس را تجربه می کنیم و به احتمال زیاد کمتر هم می خوابیم. بنابراین، اگر این مورد در شما صدق می کند، ممکن است بخواهید روال زندگی خود را تغییر دهید و زمان بیشتری در رختخواب باشید.


کمبود خواب، فقط باعث نمی شود که روز بعد احساس کسالت کنید. خواب ناکافی، می تواند منجر به بروز بسیاری از مشکلات در سلامت ما شود. اگر برای به خواب رفتن مشکل دارید، می توانید برنامه شبانه خود را تغییر دهید تا زمان کافی برای خواب داشته باشید. بدن شما در دراز مدت بابت آن از شما تشکر خواهد کرد.


چاپ