اعتراض کارگران فاکسکان سهام اپل را کاهش داد

یک منبع نزدیک به شرکت فاکسکان روز جمعه خبر داد، ادامه درگیری های کارگران بزرگ ترین کارخانه تولید کننده گوشی‌های آیفون 14 در جهان حجم تولیدات ماه نوامبر و سهام اپل را به شدت کاهش داد.

کارخانه فاکسکان

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارشات اخیر، حجم تولید گوشی‌های آیفون کارخانه فاکسکان (2317.TW) به دلیل استعفای زیاد کارگران در ماه نوامبر کمتر از پیش بینی‌ها خواهد بود.

بزرگ ترین کارخانه آیفون اپل (AAPL.O) به دلیل اجرای محدودیت‌های سختگیرانه19COVID- با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. در حال حاضر، با افزایش نارضایتی کارگران حجم تولید در آستانه کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی از ماه ژانویه مختل شده است. بسیاری از کارگران چند ماه است حقوق دریافت نکردند و در قرنطینه به سر می برند.


به گفته این منبع، اعتراضات کارگران در روز چهارشنبه و درگیری آن ها با نیروهای امنیتی بیش از 30 درصد از تولید ماه نوامبر این سایت را تحت تأثیر قرار داد. بیشتر بخوانید

این کارخانه تنها کارخانه‌ای است که مدل‌های جدید آیفون از جمله آیفون 14 پرو را تولید می‌کند و بعید به نظر می رسد تا پایان ماه جاری روال عادی تولید از سر گرفته شود.

Foxconn که به طور رسمی با نام Hon Hai Precision Industry شناخته می شود، نسبت به انتشار این خبر از هرگونه اظهار نظر خودداری کرد. اپل هم نسبت به این وقایع اخیر از ارائه توضیحات بیشتر پرهیز نموده است.

ویکتوریا اسکالر، رئیس سرمایه گذاری شرکت Interactive Investor، گفت: «ناآرامی کارگران در کارخانه فاکسکان چین می تواند بر محموله های آیفون ماه نوامبر اپل تأثیر بگذارد و نگرانی‌ها را در مورد ارائه محصولات شب عید افزایش دهد.»
سهام اپل در معاملات اواخر صبح روز جمعه 1.9 درصد کاهش پیدا کرد و شاخص نزدک (بازار بورس و اوراق بهادار) این شرکت کوپرتینویی نیز تا 0.3 درصد کاهش داشت.

Scholar افزود: "اپل هنوز به عنوان یکی از سهام های با ریسک کم در بخش فناوری به حساب می آید."

شرکت Best Buy US (BBY.N) روز سه‌شنبه اعلام کرد که پیش بینی می کند آیفون‌های گران‌قیمت در تعطیلات با کمبود مواجه شود. تحلیل گران بازار معتقدند تعداد عرضه آیفون در فروشگاه های ایالات متحده به مناسبت حراج بزرگ جمعه سیاه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و برای تامین تقاضاها به زمان بیشتری نیاز است.

کارگران فاکسکان
کریستین وانگ، تحلیلگر شرکت KGI Securities گفت: "اگر مشکل فعلی تا دسامبر ادامه پیدا کند، حدود 10 میلیون دستگاه آیفون از بین خواهد رفت که به معنای کاهش 12 درصدی فروش آیفون در سه ماهه آخر سال 2022 است." Wedbush Securities تخمین می‌زند که بسیاری از فروشگاه‌های اپل اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد آیفون های ۱۴ پرو کمتری در فصل خریدعید دارند.

اپل 7 نوامبر اعلام کرد که انتظار دارد آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس کمتری نسبت به پیش بینی‌های قبلی، عرضه شود. بیشتر بخوانید

برخی از کارگران جدید که در هفته‌های اخیر توسط فاکسکان استخدام شده‌اند، ادعا می کنند که کارخانه در مورد مزایای غرامت صادق نبوده است. برخی از آن‌ها نیز، به خاطر این که خوابگاه‌های آن‌ها با همکارانی که آزمایش کوویدشان مثبت شده بود، مشترک است ناراضی هستند.

فاکسکان روز پنجشنبه به دلیل بروز خطای فنی نسبت به حقوق کارگران جدید در زمان استخدام عذرخواهی کرد و مبلغ 10000 یوان (1400 دلار) را به آن ها پیشنهاد داد.

این منبع گفت که بیش از 20000 کارگر جدید که هنوز در خطوط تولید مشغول به کار نشدند، پول را برداشتند و فرار کردند. ویدئوهایی که روز جمعه در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شد، جمعیت و صف‌های طولانی کارگرانی را نشان می‌دهد که در صف اتوبوس‌ها ایستاده اند. یک نفر زیر این پست نوشت: "زمان بازگشت به خانه است."

این کارخانه، تا قبل از شروع مشکلات، بیش از 200000 پرسنل داشت. سایت این کارخانه دارای چندین خوابگاه، رستوران‌، زمین‌های بسکتبال و یک زمین فوتبال به مساحت تقریباً 1.4 میلیون متر مربع (15 میلیون فوت مربع) است.

یکی دیگر از منابع نزدیک به فاکسکان، گفت که تعدادی از کارگران جدید پردیس را ترک کرده اند. افرادی که از شرکت رفتند چون تحت آموزش قرار نگرفتند یا شروع به کار نکرده اند، آسیب زیادی به تولید فعلی وارد نمی کند. این منبع گفت: "این حادثه تاثیر زیادی بر وجهه عمومی ما می گذارد، اما بر ظرفیت تولید ما تاثیر چندانی ندارد." سهام فاکسکان به دنبال این جریان، 0.5 درصد کاهش یافت.

(1 دلار = 7.1616 یوان چین)


چاپ