کاهش شدید حجم تولید آیفون14 اپل را با مشکل مواجه کرده است!

شرکت اپل (AAPL.O) پس از کاهش قابل توجه حجم تولیدات خود در کارخانه مونتاژ چین که چشم‌انداز فروش آن را برای تعطیلات پایان سال کاهش می‌دهد، روز یکشنبه اعلام کرد که تعداد محموله‌های سری آیفون 14 نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی کمتر خواهد بود.

14 iphone

طبق گزارش های فن تک و به نقل از گزارش های اخیر، حجم بالای تقاضا برای آیفون های جدید به اپل کمک کرده است تا به عنوان یکی از سازندگان مطرح جهان در صنعت ساخت گوشی های هوشمند باقی بماند. این در حالی است که، صاحبان فناوری جهان به دنبال افزایش تورم و بالا رفتن نرخ بهره با آسیب جدی رو به رو شده است.

اما شرکت مستقر در کوپرتینو ایالت کالیفرنیا، هم اکنون قربانی سیاست سختگیرانه چین در برابر کووید 19 شده است. سیاستی که بسیاری از شرکت‌های جهانی از جمله شرکت‌های Estee Lauder Companies Inc (EL.N) و Canada Goose Holdings Inc (GOOS.TO) را مجبور به تعطیلی فروشگاه های خود در چین کرده است.
اپل در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، بدون اشاره به میزان تأثیرگذاری قرنطینه بر تولید این شرکت، گفت: «تاسیسات در حال حاضر با حداقل ظرفیت کار می‌کند.»

ما همچنان با تقاضای زیادی برای مدل‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس رو به رو هستیم. با این وجود، پیش بینی می کنیم که آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس کمتری نسبت به آنچه که قبلاً پیش‌بینی می‌کردیم، عرضه شوند.
خبرگزاری رویترز ماه گذشته خبری منتشر کرد که بر مبنای آن، حجم تولید آیفون های اپل ممکن است در ماه نوامبر به دلیل تشدید محدودیت های COVID-19 در چین تا 30 درصد کاهش پیدا کند.

کارخانه اصلی Apple در مرکز ژنگژو چین، که حدود 200000 نفر در آن مشغول کار هستند با نارضایتی از اقدامات سختگیرانه برای مهار کووید 19 مواجه شده است. بسیاری از کارگران نیز، از این سایت فرار کرده اند. شرکت TrendForce هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل مشکلات در کارخانه ژنگژو، پیش‌بینی فروش آیفون خود را در سه ماهه دسامبر 23 میلیون دستگاه از 80 میلیون دستگاه کاهش می دهد. نرخ استفاده در حال حاضر حدود 70 درصد اعلام شده است.

اپل که فروش آیفون های جدید را از ماه سپتامبر آغاز کرد، گفت که مشتریان زمان بیشتری را برای دریافت محصولات جدید خود باید صبر کنند. با ارزش ترین شرکت جهان با ارزش 2.2 تریلیون دلار پیش بینی می کند، در ماه اکتبر رشد درآمدش در سه ماهه دسامبر به زیر 8 درصد کاهش پیدا کند.

کوئینسی کراسبی، استراتژیست ارشد جهانی در شرکت LPL Financial کارولینای شمالی، می‌گوید: «هر چیزی که بر تولید اپل تأثیر بگذارد، به صورت مستقیم بر قیمت سهام آنها نیز تأثیر خواهد گذاشت».

"اما این تنها بخشی از داستان آینده اقتصاد چین است. شایعاتی مطرح شده است که برخی مقامات آمریکا به دنبال راهی هستند تا تحریم های جدید علیه چین را در سه ماهه اول سال آینده بردارند."

چین روز یکشنبه بالاترین تعداد موارد ابتلا به کووید 19 جدید خود را در شش ماه گذشته گزارش کرد. مقامات بهداشتی روز گذشته اعلام کردند که، به محدودیت‌های سختگیرانه ویروس کرونا پایبند هستند. این خبر برای سرمایه گذاران خارجی بسیار نا امید کننده است.


چاپ