بانک ها به ایلان ماسک برای خرید توئیتر وام می دهند؟

بانک هایی که ضمانت کردند 13 میلیارد دلار از مبلغ خرید شرکت توییتر توسط ایلان ماسک را تامین مالی کنند، حالا از انجام تعهدات خود صرف نظر کردند.

خرید توئیتر توسط ایلان ماسک
بر طبق گزارش های فن تک و به نقل از افراد آگاه به این موضوع؛ بانک هایی که قرار بود بخشی از مبلغ خرید پیام رسان اجتماعی را تامین مالی کنند حالا، از انجام تعهدات خودداری می کنند.

به گفته این منابع، بانک‌ها قصد ندارند وام را طبق روال چنین خریدهایی، به صورت سندیکایی تقسیم کنند و در عوض قصد دارند آن را در حساب خود نگه دارند تا زمانی که تعداد خریداران سهام بیشتر شود. با انتشار این خبر، بانک‌های مورگان استنلی، بانک آمریکا و بارکلیز (BARC.L) تا این لحظه نسبت به آن هیچ واکنشی نشان ندادند. نمایندگان ماسک و توییتر نیز از هرگونه اظهار نظر خودداری کردند.

ماسک در ماه آوریل و قبل از این که فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده) شروع به افزایش نرخ بهره برای جلوگیری از افزایش تورم کند، پذیرفت تا 44 میلیارد دلار برای خرید توییتر بپردازد. بیشتر بخوانید


بخشی از این مبلغ باید توسط بانک های سرمایه گذار تامین مالی شود، بنابراین بانک ها باید این مبلغ را از حساب خود خارج کرده و این یعنی باید صدها میلیون دلار ضرر مالی را متحمل شوند. یکی از دلایل خودداری بانک ها، عدم اطمینان در مورد تکمیل این معامله بود. ماسک در همان ابتدا قصد داشت از این معامله کناره گیری کند، با این استدلال که توییتر او را در مورد تعداد حساب‌های اسپم در این پلتفرم گمراه کرده است (بیشتر بخوانید) که دادگاه ادعای او را رد کرد و تنها تا 28 اکتبر به او مهلت داد تا این معامله را تکمیل کند. بیشتر بخوانید


به گفته این منابع، او جزئیات زیادی در مورد طرح رهبری و تجاری جدید توییتر فاش نکرده است. بسیاری از بانک های سرمایه گذار نیز تا زمانی که جزئیات بیشتری در این زمینه به دست نیاورند، از پرداخت وام خودداری می کنند.
وام اعتباری بانک ها برای معامله توییتر شامل وام‌هایی با رتبه‌بندی ناخواسته است که، به دلیل میزان بدهی شرکت و همچنین اوراق قرضه تضمین‌شده و بدون وثیقه خطرناک هستند.

افزایش نرخ بهره بانکی و نوسانات زیاد بازار، بانک های سرمایه گذار مجبور شدند که از پرداخت برخی وام های اعتباری ناخواسته پرهیز کنند. به عنوان مثال، بانک های وال استریت تحت نظارت بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر به دلیل فروش حدود 4.55 میلیارد دلار سهام برای خرید شرکت نرم افزار تجاری سیتریکس سیستمز، زیان 700 میلیون دلاری را متحمل شدند.

تعدادی از بانک‌ها در ماه سپتامبر وقتی نتوانستند سرمایه گذاری را برای خرید سهام های خود پیدا کنند، فروش سهام به ارزش 4 میلیارد دلار را لغو کردند.


چاپ