انگلستان معامله خرید شرکت Giphy توسط متا را لغو کرد

سازمان تنظیم کننده رقابت بریتانیا به مالک شرکت فیس بوک متا (META.O) دستور داد تا پلتفرم تصاویر متحرک Giphy را پس از تایید حکم دادگاه در روز سه شنبه، بفروشد.

meta انحصار سازی

طبق گزارش های فن تک، دادگاه تشخیص داده بود که این خرید می تواند به رقبای دیگر آسیب برساند و رقیب های بالقوه در تبلیغات را از میدان رقابت حذف کند.


متا در برابر حکم نهایی دادگاه گفت که، دستور سازمان رقابت و بازار انگلستان موسوم به (CMA) را برای لغو قرارداد خرید سال 2020 می پذیرد. سخنگوی متا در بیانیه ای گفت: "ما از تصمیم CMA ناامید شدیم، اما حکم امروز را به عنوان حرف نهایی در مورد این موضوع می پذیریم. ما از نزدیک با CMA برای واگذاری Giphy همکاری خواهیم کرد."

این حکم اولین باری بود که یک سازمان تنظیم کننده رقابت، یک غول فناوری ایالات متحده را مجبور به فروش یک شرکتی می کند که ازقبل خریداری شده و نشانگر عزم جدی رگولاتورها برای بررسی دقیق معاملات در صنعت فناوری است.

رگولاتورها سراسر جهان به طور فزاینده ای در مهار شرکت های بزرگ فعال بوده اند. رگولاتورهای مخالف انحصارسازی ایالات متحده، اوایل ماه اکتبر شکایتی را علیه خرید متا سازنده محتوای واقعیت مجازی Within Unlimited Inc تنظیم کرده بودند و گفته بودند که این شرکت «مایل به ایجاد انحصار» در بازار برنامه‌های تناسب اندام در پلتفرم VR است. بیشتر بخوانید


اتحادیه اروپا در خط مقدم این نبرد علیه غول‌های فناوری قرار دارد. این اتحادیه قوانین ضد انحصاری و حفظ حریم خصوصی را وضع کرده و به دنبال آن میلیاردها دلار جریمه برای اعمال تغییرات در مدل‌های کسب‌وکار آن ها اعمال کرده است.

رگولاتور بریتانیایی در نوامبر 2021 معامله خرید Giphy را که به ارزش 400 میلیون دلار انجام شده بود، به دلیل نگرانی از این که متا می‌تواند رقبایی مانند اسنپ‌چت و توییتر را در استفاده از GIFها منع یا محدود کند، مسدود کرده بود. علاوه بر آن، اروپا نگران از دست دادن رقیب های بالقوه در تبلیغات نمایشی بود. البته Giphy در این بخش در بریتانیا فعالیتی نداشته است.

CMA اشاره کرده بود که کاربران بریتانیا ماهانه 1 میلیارد GIF در Giphy جست و جو می کنند و 73 درصد از کاربران زمان خود را در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ متا صرف می کنند.

متا به این حکم اعتراض کرد، اما دادگاه تصمیم CMA را به پنج دلیل از شش دلیل ارائه شده در ماه ژوئن تایید کرد. CMA گفت که دلایل درخواست تجدیدنظر متا را به طور کامل بررسی کرده است، اما دلایل از نظر ما قابل قبول نیست.

استوارت مک‌اینتاش، رئیس یک گروه تحقیق مستقل گفت: «این معامله به طور قابل‌توجهی رقابت را در دو بازار کاهش می‌دهد. خرید گیفی منجر به حذف یک رقیب بالقوه در بازار تبلیغات نمایشی بریتانیا شده است. البته، این سازمان به این اجازه را می دهد تا قدرت خود را در بازار رسانه های اجتماعی افزایش دهد." وی افزود: " اما در خصوص این موضوع، تنها راه حل این مشکل فروش Giphy است."


چاپ