پیشنهاد ماسک خشم تایوان را برانگیخت

تایوان در برابر طرح پیشنهادی ماسک برای حل و فصل کردن اختلافات بین این کشور و چین، گفت: آزادی ما "فروشی نیست".

ایلان ماسک
طبق گزارش های فن تک، ایلان ماسک روز شنبه اعلام کرده بود اختلافات چین و تایوان می تواند با ایجاد یک منطقه ویژه مدیریتی در این جزیره حل شود. او در ادامه گفته بود که: "حتی می توان تا حدودی کنترل تایوان را به چین واگذار کرد." بیشتر بخوانید


این پیشنهاد خشم دولت تایوان را بر انگیخت. هسیائو بی خیم، سفیر این کشور در ایالات متحده روز شنبه در توییتی نوشت که «آزادی و دموکراسی این جزیره قابل معامله نیست».


پکن سال هاست تایوان را به عنوان یک استان خود مختار می بیند که باید با سرزمین اصلی متحد شود. چین بارها اعلام کرد که برای تحقق این هدف، از همه قدرت خود استفاده خواهد کرد. شبه جزیره تایوان به صورت دموکراتیک اداره می شود و هیچ گونه ارتباط رسمی با چین ندارد.
هنگ کنگ از زمانی که در سال 1997 از استعمار بریتانیا خارج شد، تحت سیاست "یک کشور و دو سیستم" توسط چین اداره می شود. این قانون به تایوان اجازه داد تا به عنوان یک منطقه نیمه خودمختار تحت حاکمیت پکن اداره شود. اما منتقدان معتقدند زمانی که قانون امنیت ملی هنگ کنگ در سال 2020 تصویب شد، برخی از آزادی‌های وعده داده شده بر اساس ترتیبات نظام "یک کشور و دو سیستم" را از بین برده است.

ایده ماسک توسط پکن مورد تعریف و تمجید قرار گرفت اما توسط تایوان مورد انتقاد شدید قرار گرفت. روز شنبه «کین گانگ»، سفیر چین در ایالات متحده از پیشنهاد ماسک برای ایجاد منطقه اداری ویژه برای تایوان تشکر کرد. او در حساب توئیتر خود گفت: «اتحاد مجدد صلح‌آمیزتحت عنوان یک کشور با دو سیستم، راه حل اساسی ما برای مسئله تایوان است.» با این حال، تایوان بارها طرح یک کشور و دو سیستم را رد کرده است.

هسیائو،روز شنبه افزود: "هر پیشنهاد پایدار برای آینده ما باید به صورت مسالمت آمیز، عاری از اجبار و با احترام به خواسته های دموکراتیک مردم تایوان ارائه شد." تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان روز دوشنبه مصادف با روز ملی این کشور سخنرانی را ایراد کرد. او در سخنرانی خود به اظهارات ماسک هیچ اشاره ای نکرد، اما در مورد روابط این کشور با چین صحبت کرد. او در این مراسم گفت:" من می خواهم برای مقامات پکن روشن کنم که رویارویی مسلحانه راه حل مناسبی برای دو طرف نیست. تنها با احترام به تعهد مردم تایوان به حاکمیت، دموکراسی و آزادی، می‌توان تعامل سازنده در سراسر تنگه تایوان ایجاد کرد. به شرط وجود عقلانیت، برابری و احترام متقابل، ما مایلیم با مقامات پکن برای یک توافق دوجانبه برای حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان همکاری کنیم. این مسئولیت مشترک ماست.»

ایده ماسک در مورد تایوان به "بررسی واقعیت" نیاز دارد
ماسک، که شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا را اداره می کند و در حال حاضر به دنبال بستن قرارداد خرید شبکه اجتماعی توییتر است، به تازگی در مسائل ژئوپلیتیکی نیز ورود کرده است.


این میلیاردر هفته گذشته پس از انتشار یک نظرسنجی در توییتر درباره آنچه که او ادعا کرد نتیجه احتمالی جنگ با روسیه است، خشم سیاستمداران اوکراینی را برانگیخت.


ماسک از آن جا که چین یکی از بزرگترین و حساس ترین بازارهای تسلا محسوب می شود و کارخانه گیگافکتوری شانگهای در آن واقع شده است، چاپلوسی های زیادی می کند. یکی از تحلیلگران چینی معتقد است که پیشنهاد ماسک در مورد تایوان به بازنگری و بررسی های دقیق تری نیاز دارد.

بیتس گیل تحلیل گر موسسه سیاست جامعه آسیا در چین، روز دوشنبه گفت: "تنها مشکل آقای ماسک این است که مردم تایوان به سادگی این ایده را نمی پذیرند."
گیل پیشنهاد کرد ایلان ماسک بهتر است نگاه دقیق‌تری به تفاوت‌های ظریف پیرامون موضوعاتی مانند روابط چین و تایوان داشته باشد. «ثروتمندترین مرد جهان احساس می کند در مورد این مسائل ژئوپلیتیکی حرف های زیادی برای گفتن دارد. من فقط پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه به همه ما درس دیپلماسی بدهد، به واقعیت‌ها، سوابق تاریخی و رقابت‌های ژئوپلیتیکی این سال ها، نگاه دقیق‌تری داشته باشد.»


چاپ